Hoe komt het dat sommige mensen veel meer poepen dan ik?

Mijn vriendin poept ongeveer 3 x per dag, en ik meestal maar 1 x, en soms niet. Waar ligt dit aan? En is zo weinig poepen wel gezond? Of zoveel poepen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Dat is voor iedereen individueel.
Zolang jij je goed voelt en niet ziek bent of verstoppingen hebt is er niets aan de hand. De een poept 3x per dag, de ander om de 2 dagen, en er is niets aan de hand.
De meeste mensen gaan ervan uit dat je 1x per dag moet poepen, maar mijn dokter heeft een keer gezegd dat het ook normaal is om eens in de 2-3 dagen te moeten.
Maak je maar geen zorgen ;)

Verder vond ik dit dus, de rede waarom iemand vaker moet, heeft dus te maken met vezel- en vochtinname:

"Hoeveel je poept heeft te maken met vochtinname en vezels. Vezels zijn belangrijk bij het aantrekken van water in de darmen.
Als je voldoende vezels eet (volkoren producten, groenten en fruit) kan er meer water worden ontrokken en hoe meer water er kan worden ontrokken uit de ontlasting, hoe meer ontlasting er uiteindelijk overblijft."

"Hoe vaak en wanneer we moeten poepen verschilt per persoon. De meeste mensen moeten dagelijks in ieder geval 1 keer maar andere hoeven maar een keer in de 2 of 3 dagen. Als de ontlasting er verder goed uitziet, dus bruin van kleur en niet te dun of te hard dan maakt het ook niet zoveel uit."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

afhankelijk van de hoeveeldheid van je inname van voedsel en de snelheid van verbranding van je lichaam van je voedsel ga je 1 x of minder (kan ook) of 2 a 3 x per dag naar de wc om te poepen.

informatie van onderstaande bron:

Grondstofwisseling
Stofwisseling is een continu proces.
De stofwisseling gaat snel wanneer we sporten, werken of ons op een andere manier inspannen.
De stofwisseling gaat traag wanneer we slapen, of regelmatig een lage activiteit hebben. Dan is er sprake van een minimale stofwisseling en dit is de grondstofwisseling.
Verbranding van vetten en andere voedingsstoffen in de cellen verloopt traag en bij vrij lage temperateren, omdat ons lichaam niet tegen hoge temperaturen bestand is.
Bij de stofwisseling zijn hulpstoffen nodig om het proces goed te laten verlopen, met name enzymen, hormonen, vitamines en zuurstof.