Lage rugpijn: hoe kan men de pijn verzachten wanneer men vanuit zithouding moet opstaan en rondwandelen ?

Dit weekend bij sporten een 'verkeerde' beweging gemaakt. Nu dus lage rugpijn die meevalt bij het rondwandelen maar verschrikkelijk veel pijn doet wanneer men vanuit stoel/zetel opstaat en dan moet wandelen.
Zijn er middelen/oefeningen om dit te verzachten ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat mij altijd goed helpt is de volgende houding: pak een keukenstoel, ga plat op de grond liggen, eventueel je hoofd op een kussentje, en dan je kuiten op de stoelzitting leggen en probeer zo een tijdje te liggen (je ligt dan een beetje in een rechte Z, met hoeken van 90°) succes.

misschien heb je een motorrijder in je kennissenkring? die dragen vaak een niergordel. is erg prettig bij lage rugpijn, het ondersteunt je wat.

Een jaar of 2 geleden ben ik zo een keer 'door mijn rug gegaan'. Op aanraden van de huisarts oefeningen gedaan om rugspieren te ontspannen. Een oefening om je rugspieren te helpen ontspannen (De meeste lage rugpijn wordt veroorzaakt door spieren die 'vastgeschoten' zijn) is: Ga op een stevige ondergrond liggen (bv de vloer, met een kleedje er op voor comfort). Op je rug liggende, breng je knien naar je kin, zodat je in foetus houding komt. Doe je armen om je knieen, zodat je rug helemaal rond wordt. Dan rol je voorzichtig link/rechts op je rug (Zorg ervoor dat je niet op je zij rolt). Doe dit een minuut of 5 elke paar uur.

Bij mijn man helpt het volgende: om de vastzittende spieren uit de kramp te halen, gaat hij op een harde ondergrond liggen en probeert zich te concentreren op een arm of een been per keer om die te ontspannen. Als tenslotte alle ledematen 'zwaar' geworden zijn, blijft hij een tijdje zo liggen. De oefeningen die hierboven beschreven zijn helpen ook daarbij.

De mensendieck therapeute heeft mij geleerd om een voet iets naar achteren te zetten . Rug naar voren buigen en zonder steun van de armen op te staan. De pijn zal niet alleen daardoor verdwijnen maar een goede manier van opstaan.

Je rug insmeren met warme zalf, en een warme kruik in je rug leggen om je spieren warm te houden. Als je spieren warm zijn kan je beter de oefeningen doen die hierboven beschreven worden. Want met koude spieren wordt het alleen maar erger. En ondanks alles toch blijven bewegen.

Ik weet niet of het in jouw geval helpt, omdat het door een blessre is gekomen, maar voor mensen met regelmatge lage rugpijn is het volgende mogelijk wel nuttig: Ik heb ooit van iemand het advies gekregen om voor het naar bed gaan een tijdje een afgestreken eetlepel bakmeel in een glas water te drinken. Na enige tijd kan afgebouwd worden (dus 1 x in 2 dagen, in 3 dagen, enz.) Ik had veel last van irriterende lage rugpijn, o.a. bij lang zitten en 's nachts in bed (meestal rond 'n uur of 3). Ik vond het een vreemd advies maar heb het toch maar geprobeerd. Ik weet niet of het door die bakmeel kwam of door andere oorzaak, maar langzamerhand verdween het probeem. Ik vond het verbazingwekkend en was erg blij. Helaas heb ik sinds een aantal dagen toch weer wat last gekregen. Dus ga ik het opnieuw proberen. Een ander advies van mijzelf: probeer je rug wat los te krijgen door regelmatig lichte bewegingsoefeningen en wat masseren met je vingers. Ook warme creme (bijv. tijgerbalsum) kan mogelijk helpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100