Waarom zijn kinderen tegenwoordig zo vroeg lichamelijk ontwikkeld?

Ik zie het bij mijn eigen dochter. Ze is net 10 jaar maar haar borstjes beginnen al te ontwikkelen, terwijl ik zelf pas 13 jaar was. Zou dit door hormonen in het vlees kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Het ligt voornamelijk aan de voeding. We eten gezonder, waardoor een lichaam sneller groeit en vroeger tot ontwikkeling komt.
jc54
14 jaar geleden
Volgens mij ligt het ook gewoon aan goede voeding. Ik was op mijn 11e al ongesteld en op mijn 12e had ik al cup B terwijl ik verder eerder mager was (toen). In "mijn tijd" zaten er volgens mij nog niet veel hormonen in vlees, tenminste niet in die van ons want het vlees kwam van onze eigen boerderij. Ik denk dat het gewoon goede voeding en aanleg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote vooruitgang in de voeding en de cultuuromslag,
waardoor de hormoonhuishouding jonger begint te veranderen zijn inderdaad belangrijke oorzaken.
Vergeet echter ook niet dat jonge kinderen door de media al met zaken geconfroteerd worden, die niet voor hun leeftijd geschikt zijn, zoals erotiek in films waar je vroeger 18 voor moest zijn en internetsites die alles laten zien
wat in een sexuele relatie thuis hoort.
Kinderen conformeren zich steeds meer aan dat voorbeeld en dat jaagt de hormonen verder op.
Het is dus zeker niet alleen de voeding.
Dat het door hormonen uit het vlees komt, dat denk ik niet.
Goedgekeurd vlees van een betrowbare leverancier bevat geen (hoger dan normale dosis) geslachtshormonen.
Deze worden overigens in de maag grotendeels ook nog geneutraliseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden gedwongen, door de gemeenschap... De hormonen worden aangezwengeld door de roep van de maatschappij... Dat is overigens nog laat en oosterse landen is dat nog veel eerder, daar zijn de omstandigheden nog sterker tot vruchtbaarheid... daar kan het zelfs tien jaar of eerder zijn...

Nee niet hormonen in vlees... Maar de trekkracht van de maatschappij... Er wordt zo veel geëist van de jonge garde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar een programma als Spoorloos en je ziet broers en zussen bij elkaar gebracht worden uit verschillende landen (Nederland en derde wereld landen) dan is er duidelijk een verschil in lengte en ontwikkeling van, toch verwante, kinderen. Volgens mij kan je hier duidelijk zien, dat betere voeding, huisvesting en verschillen in lichamelijke arbeid van invloed zijn op de lichamelijke ontwikkeling van mensen.
Ivana
14 jaar geleden
Vermoedelijk haal je toch iets door elkaar.
Het zich vroeg ontwikkelen is niet alleen afhankelijk van voeding.
En ook niet alleen van deze tijd. Kan ook genetisch bepaald zijn.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vooral de kwaliteit van onze voeding ons lichamelijk ongezonder maakt. We eten te goed daardoor slaan onze groeiprocessen op hol.

Je moet die ontwikkeling niet overschatten, ik was als jongetje rijper dan de jongetjes van nu. Mijn eerste coïtus had ik heel jong en mijn buurmeisje was nog jonger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben niet zo jong meer,maar weet uit mijn jeugd dat er ook in die tijd meisjes van 10 jaar borstjes ontwikkelden.
Lang niet alle kinderen ontwikkelen zich tegenwoordig lichamelijk zo vroeg.
Wel zijn ze in veel gevallen al vroeg wijs, maar dat komt o.a. vooral door de huidige opvoeding en de vele media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van de groeihormonen zou wel eens kunnen, want dat heb ik ook wel eens vaker gelezen. Maar er is een weg terug, zie onderstaande link. Overigens hoe zit dit in de familie van de vader van je dochter, want diens genen tellen toch een beetje mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen ontwikkelen zich nu misschien iets sneller, maar schokkend is het niet. Mijn dochters zijn trager dan ikzelf was; zal wel aan het genetisch materiaal van hun vader liggen.

Wat die hormonen betreft: 25 jaar geleden zaten er daar veel meer van in ons voedsel dan tegenwoordig; de regelgeving er omheen is nu veel strenger.