wat te doen bij vergeetachtigheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

een klein notitieblokje bij je houden en alle belangrijke dingen samengevat of enkele steekwoorden opschrijven. Of alles in je agenda op je telfoon zetten, je krijgt dan op tijd een waarschuwing, of een app voor je smartphone ( als je die hebt ) en bij elke nieuwe gebeurtenis krijg je op een zelf in te stellen dag/tijd bericht, erg handig.

Je kunt de volgende dingen doen om je vergeetachtigheid te verminderen: 1.Vermijd stress en zorg voor voldoende rust. Je hersenen hebben tijd nodig om binnengekomen prikkels te verwerken. Een goede nachtrust is daarom erg belangrijk voor een goed geheugen. Gebeurtenissen of andere informatie wordt in je langetermijn geheugen opgeslagen. Bij te weinig slaap verloopt dit proces niet optimaal. Vermijd ook teveel stress. Bij stress krijgt je lichaam een overvloed aan prikkels te verwerken waardoor niet alles binnenkomt of goed verwerkt wordt. 2.Hersengymnastiek. Je hersenen hebben oefening nodig om in conditie te blijven. Juist als je wat ouder wordt, is het erg belangrijk om je hersenen voldoende uitdaging te bieden. Regelmatig gebruik houdt je hersenen namelijk fit. Puzzel dus eens wat vaker, lees informatieve boeken of geef je hersenen een grotere uitdaging door een nieuwe taal te leren. 3.Kom in beweging. Beweging zorgt voor een betere doorbloeding in je hersenen en houdt je hersenen dus langer in topconditie. Ga dus wat vaker sporten, fietsen of wandelen. 4.Rode wijn. Rode wijn kan je hersenen goed doen doordat het zorgt voor een betere doorbloeding. Af en toe een glas rode wijn is dus goed voor je geheugen. Overdrijf het echter niet. Overmatig alcoholgebruik kan de hersenen beschadigen waardoor het drinken van rode wijn juist een averechts effect heeft. 5.Eet gezond en gevarieerd. Door gezonde en gevarieerde voeding krijg je de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt voor een goed functionerend brein. Omega 3 vetzuren hebben bijvoorbeeld een goede werking op de hersenen. Deze vetzuren vind je veel in vis. Ook fosfor stimuleert het denkvermogen. Fosfor komt veel voor in groente en fruit. 6.Vul tekorten aan. Krijg je in je dagelijkse voeding niet voldoende goede voedingsstoffen binnen? Vul je tekorten aan met voedingssupplementen. Denk bijvoorbeeld aan vitamine B of ijzer. Ginko Biloba is overigens ook een voedingssupplement dat je geheugen positief kan beïnvloeden. 7.Blijf onder de mensen. Als je wat ouder wordt, kan het zijn dat de contacten met andere mensen afnemen. Deze contacten kunnen je echter wel helpen bij het functioneren van je hersenen. Door gesprekken te voeren, worden je hersenen ook uitgedaagd. Onderhoud dus sociale contacten en verminder zo je vergeetachtigheid. Toegevoegd na 34 seconden: http://www.leerwiki.nl/Wat_te_doen_tegen_vergeetachtigheid

Geheugensteuntjes zijn handig: • Maak lijstjes van dingen die u moet doen of onthouden • gebruik een agenda of kalender voor belangrijke data of gebeurtenissen • leg uw spullen op een vaste/opvallende plek • leer uzelf vaste gewoontes aan • Gebruik ezelsbruggetjes. Zet bijvoorbeeld uw pincode om in letters die een woord vormen. • herhaal en concentreer u op de te onthouden informatie. • orden belangrijke informatie. Wat zijn bijvoorbeeld hoofd- en bijzaken in een krantenartikel? • breng wat u hoort of leest in verband met iets dat u al weet • gebruik uw verbeelding. Visualiseer bijvoorbeeld de route door de supermarkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100