Eigenlijk vind ik dit al haast niet te doen voor je.
Met een geestelijk zieke ouder en een verslaafde zus in de buurt zal je niet erg veel rust en plezier in je leven hebben. Het zou mooi voor je zijn om een eigen stek te hebben zodat je een plek hebt die van jou is en waar je tot rust kan komen. Maar financieel zal het nu nog heel lastig zijn.
Is het niet mogelijk om tot die tijd bij familie te wonen?
Als ik jou was zou ik ook naar je huisarts gaan om de situatie voor te leggen, die zal je vast advies geven of een instelling weten waar je advies kan krijgen.
Ga om advies vragen meis.
Ik weet ook wel dat het niet altijd makkelijk is om op jezelf te wonen in het begin, maar weet je, áls je dan eventueel problemen krijgt, zijn het wel jóuw problemen en kan je aan de slag ze op te lossen. Nu zit je eigenlijk steeds met het probleem van je ouder en zus, waar je gewoon niets aan kan doen maar waarmee je wel almaar geconfronteerd wordt...
Ik denk dat je de vraag niet zomaar nu stelt, mogelijk is het je allemaal al te zwaar; zoek voor een tussenoplossing meis. Wij hebben vroeger ook wel eens een vriend van mijn broer een jaar in huis gehad toen hij nog een jaar naar school moest en niet thuis kon blijven.
Denk er eens over of je iemand weet bij wie het fijn zou vinden te wonen, tijdelijk. Ga eens met die persoon of dat gezin praten. Wie weet hebben ze een fijne kamer voor je. Dan kan je eens tot jezelf komen en zal je ouder zijn/haar frustratie op iets anders uit moeten leven. Ik vermoed dat je zou blijven als je je ouder ermee kon helpen, maar dat is gewoon niet zo. Je voelt je mogelijk zelfs verantwoordelijk maar je ouder drinkt nu ook teveel, en is ziek, daar kan alleen deskundige hulp iets aan veranderen, áls de ouder dat tenminste wil.
Eigenlijk heb jij daar geen invloed op, hoe graag je ook zou willen.
Je laat niemand in de steek als je voor jezelf gaat zorgen, je ouder ( en zus) is een volwassen mens. Die heeft zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Laat je niet chanteren doordat je ouder vindt dat je moet blijven omdat je anders de boel in de steek laat. Bedenk goed dat je ouder juist de boel in de steek laat, er zullen ongetwijfeld redenen voor zijn dat je ouder de boel de boel laat maar jij wordt daar blijkbaar de dupe van.
Je laat wel jezelf in de steek als je niet voor jezelf gaat zorgen.
Ik hoop dat je niet nog een jaar hoeft te wachten.
Ik hoop dat je binnenkort een fijn leven hebt op een plaats waar heel veel gelachen wordt!