Waarom kunnen baby's niet lopen?

Bij dieren is dat wel het geval namelijk...een pasgeboren olifantje loopt vrijwel direct na de geboorte..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De mens is pas in staat voor zichzelf te zorgen op veel latere leeftijd dan alle andere dieren... Waarom is dat zo? Dat komt omdat de mens ook moet leren te spreken... Dat is heel complex en zoals alles is de natuur en daarbuiten, zijn de meest complexe machines en dieren het langst bezig om tot stand te komen, de mens is daarop geen uitzondering...

Dus vanwege de complexiteit neemt het productierijp oftewel gebruiksklaar oftewel zelfstandig maken van mensen de langste tijd in beslag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat dat door de evolutie bepaald wordt.
Een olifantje dat geboren wordt lootpt direct allerlei gevaren en kan dus het best zich zo snel mogelijk uit de voeten kunnen maken.
Een mensenbaby is thuis veilig en kan er een jaartje over doen. Er dreigt immers geen gevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je vraag,... maar niet elk dier kan na de geboorte lopen... een pandabeer hangt als rood, klein, mini garnaaltje aan mama tot hij groter is geworden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensenbabies zijn net als de babies van de mensapenbabies als de chimpancee, de orang utang, de bonobo etc : ze worden rondgedragen door hun moeders, en in de eerste tijd doen ze niet veel meer dan drinken, slapen, en zich ontlasten. Dat we ook daarin familie zijn van elkaar zie je bijv. in de knijp-reflex, die een mensenbaby is z'n handjes heeft : je stevig vast kunnen pakken aan de vacht van je moeder is van levensbelang....
Bij mensenbabies duurt het langer, voor ze zelfstandig aan het vootbewegen gaan, maar een mens is dan ook een heel traag groeiend dier : pas met 11 á 12 jaar worden we sexueel rijp. Bij apen is dat vroeger.
Maar al met al krijgen wij, als primaten, hulpeloze babies die volledig van een moeder afhankelijk zijn in de eerste levensfase.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje bijdehand antwoord nu mischien maar op 2 benen leren lopen is zowiezo moeilijker dan om 4 pooten te staan.De dieren hoeven niet meteen rechtop te staan zoals de mens.Wel is het zo dat een baby direct na de geboorte een loop beweging maakt tijdens de apgar score,en dat het ook kan zwemmen als je de baby in het water gooid,omdat het wel al een natuurlijke reactie is.Na de geboorte is de baby zo danig in de groei,en gaat het eerst zijn nek sterk maken door deze op te tillen,daarna leren ze zich zelf op hun zij te draaien,vervold door het zelf zitten,en daarna kruipen(al slaan sommige kinderen dit over)rond 10 maanden trekken ze zich zelf op aan de tafel en rond 11 maanden lopen ze aan je handje,om met ongeveer 1 jaar dus voorzichtig de eerste stapjes zelf te maken(en dat is super gaaf).
Zo word het baby lichaam langzaam klaar gemaakt om te lopen en zijn rug en nek steving te krijgen voor het dus zijn eerste passen zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het al dan niet gelijk na de geboorte kunnen lopen heeft te maken met de manier waarop het dier geboren wordt. Dieren die in een hol worden geboren kunnen niet direct lopen. Voorbeelden daarvan zijn wolven, konijntjes, egeltjes....

Als dieren worden geboren die direct mee moeten lopen met de kudde kunnen ze binnen een kwartier lopen, al zullen ze in eerste instantie niet die snelheden kunnen ontwikkelen die oudere dieren wel halen. Kleine olifanten, paarden en zebra's, gnoes enzovoort, zullen altijd worden omringd door soortgenoten uit de groep en beschermd tegen vijanden. Het eerste kwartier na de geboorte zijn ze het meest kwetsbaar, evenals het moederdier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt baby's dus rekenen onder de holbewoners, daarom is de noodzaak om meteen te lopen afwezig. Dit klinkt een beetje vreemd, maar is de volle waarheid.
Ivana
14 jaar geleden
In tegenstelling tot jongen van andere diersoorten, is de baby bij een mens vrijwel tot niets in staat. Bij apen bijvoorbeeld kan het jong zich al direct na de geboorte aan de moeder vasthouden. Mensenbaby's hebben weliswaar
een grijpreflex (zie hieronder), maar die is niet sterk genoeg om zich zelf op te trekken of vast te houden. Ook kan een baby zijn relatief grote hoofd niet zelf rechtop houden. Ook bij buideldieren zijn de pasgeboren jongen volledig hulpeloos, maar daar groeien ze zonder verdere verzorging door in de buidel van de moeder.

Dit valt te wijten aan het feit dat de hersenen nog onvoldoende ontwikkeld zijn. Bij de geboorte heeft een mens ongeveer 350g aan hersenen, dit is zo'n 30% van het volwassen gewicht. Ter vergelijking heeft een pasgeboren chimpansee al vanaf de geboorte 65% van het volwassen gewicht. In het eerste levensjaar maken de hersenen dus een geweldige ontwikkeling door. Dankzij het feit dat de mens bij zijn geboorte relatief weinig ontwikkelde hersenen meekrijgt, krijgt het kind de kans flexibel te ontwikkelen. In het eerste levensjaar kunnen zeer veel verschillende belangrijke functies - zoals lichamelijke, psychologische, sociale, morele enzovoort - tot ontwikkeling komen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Grijpreflex baby: Als iemand een vinger in de handpalm van de baby legt, pakt hij deze onmiddellijk stevig beet. Door het met de twee handen te doen kan de baby uit liggende positie makkelijk rechtop getrokken worden. De voeten vertonen een dergelijke reflex, maar met de voet kan een baby niet echt iets vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren worden aangeboren.
Mensen aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als baby's door omstandigheden direct zich moesten kunnen redden , zou de zwangerschap veel langer moeten duren.
Bij mensen en apen is dat niet nodig, die hebben de vaardigheid , goed voor hulpeloze jongen te kunnen zorgen.
Dat bekort de dracht/zwangerschap en de rest van de ontwikkeling vindt dan plaats buiten het moederlichaam.
De lever is nog lang niet klaar, de hersenen ook niet
en de verhouding hoofd /lichaam is helemaal zoek.
Het kost de moeder al genoeg moeite om 10cm ontsluiting te genereren. Veronderstel eens wat de heupomvang van een vrouuw zou zijn als dat 20 CM moest wezen...
Arme vrouw.......
Gelukkig is alles op deze manier nog min of meer te dragen als de partners dat ook zoveel mogelijk samen doen.
Het kindje laat zich ook wat gemakkelijker hanteren, zo'n 3 kilo mens zet alles al behoorlijk op de kop,
is evenzogoed het mooeiste wat je overkomt, naar mijn mening.