Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden dieren met een injectie geeuthanaseerd, en mensen niet?

Naar aanleiding van Marleens antwoord:
http://www.goeievraag.nl/vraag/.35583#213289

Kennelijk worden dieren met een injectie geeuthanaseerd, en mensen op een andere manier (drankje?). Vanwaar dat verschil?

Cryofiel
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

ik weet van twee gevallen waarbij euthanasie werd toegepast op mensen.
in beide gevallen werd het dodelijke middel per injectie toegediend.
(Lees meer...)
Rieneke1
16 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het komt voor dat men een injectie geeft, ook wordt er wel eens gebruik gemaakt van een infuus om iemand te laten inslapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Omdat euthanasie nog steeds niet duidelijk geregeld is, ondanks de vele euthanasie-verklaringen die door mensen worden opgesteld voor zichzelf, wanneer en onder welke omstandigheden zij euthanasie willen. Het is nog steeds strafbaar om een einde te maken aan uitzichtloos en ondraaglijk lijden bij mensen, zeker als je dat als partner doet. Vandaar het drankje bij mensen : ze moeten het zélf opdrinken, en plegen dus in feite (geassisteerde) zelfmoord.

Ik heb een keer een documentaire gezien over een instelling in Zürich, waar mensen naar toe reisden, die niet meer verder wilden. Het stervensproces werd van a tot z op video vastgelegd, zodat er duidelijk gedocumenteeerd werd, dat diegene het zélf deed, en niet iemand een overdosis bij een ander inspuit.(Dit doen dierenartsen bij dieren : een overdosis narcose-middel inspuiten, waardoor het 'inslapen' genoemd wordt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Cryofiel
16 jaar geleden
Dank voor je prima antwoord. Hoe valt dit te rijmen met het antwoord van rieneke, die twee gevallen kent van euthanasie (bij mensen) middels een injectie? Zou dat in het buitenland zijn gebeurd?
Rieneke1
16 jaar geleden
de euthanasie die ik bedoelde was euthanasie, geen zelfdoding, waar nieuwsgierig aan refereerd.
deze euthanasie werd toegepast door artsen, op grond van langdurig en uitzichtloos lijden (in deze gevallen darmkanker en leverfalen)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Recent was ik aanwezig bij het overlijden van een dierbare vriend. Na het uitdrukkelijk aangeven van de persoon in kwestie vond de euthenasie plaats middels een injectie.
In bepaalde gevallen word dat zeker zo gedaan omdat niet iedere patiënt nog in staat is om oraal een medicatie of iets dergelijks tot zich te nemen.
Daarom wordt soms ook een infuus toegepast.
Bij het overlijden van mijn moeder werd een infuus gebruikt.
Hierover zijn absoluut strikte regels, maar gelukkig kan daarover gepraat worden afhankelijk van de arts die de patiënt begeleidt.
Cryofiel
16 jaar geleden
Heel waardevolle toevoeging, pieker. Zeker een +1 waard als dat zou kunnen. Condoléances met het overlijden van je vriend.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het middel dat ingespoten wordt is geen overdosis narcose hoor dit is gewoon een speciaal middel waarvan de hond in diepe slaap raakt en niet meer wakker wordt omdat op den duur de hartspier verlamt
dit is een compleet pijnloze dood
het middel dat vaak gebruikt wordt heet T61
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dankjewel, hij overleed aan darmkanker en ik ben er nog helemaal van onder de indruk.
Twee maanden geleden hadden we nog veel plezier tijdens een project waar we samen mee bezig waren.
Hij voelde zich soms minder dat wel, na de constatering van de ziekte, duurde het slechts 6 weken.
Waardeloos!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dank je, werk, bij het inslapen van mijn honden kregen ze 2 injecties, waarbij de dierenarts zei, dat de eerste het narcose-middel was, en de tweede dan die T61, neem ik aan...maar dat had verder met deze vraag niets te maken, dus daar ben ik niet te diep op ingegaan.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@pieker : ik val stil.... om zó twee mensen waar je van houdt te moeten laten gaan....ik wens je van harte toe, dat je er een beetje vrede mee leert hebben, dat zowel je moeder, als je dierbare vriend niet verschrikkelijk hebben moeten lijden tijdens hun laatste dagen.....juist in deze tijd is het niet-meer-aanwezig-zijn van iemand schrijnend....
Cryofiel
16 jaar geleden
@pieker, ik leef met je mee. Ben zelf mijn vader verloren aan iets vergelijkbaars, maar dan zonder euthanasie. Maar weet je: die "slechts zes weken", ik zou willen dat dat met mij ook zo zou gaan, als het mij zou overkomen. Dit klinkt misschien raar. Het is zeker niet negatief bedoeld, misschien kun je er zelfs een beetje troost uit putten. Weet je, als je dan toch moet sterven, dan denk ik dat je beter een vrij korte periode kunt hebben. Lang genoeg om van alles te regelen, om nog de laatste dingen te doen, om afscheid te nemen. Kort genoeg om niet lang te hoeven lijden. Stel dat je nog drie jaar hebt, in plaats van zes weken. Dan heb je elke keer weer een behandeling, een controle, onzekerheid wat er nu weer uitkomt. Nee, dan liever twee gezonde jaren, en dan horen dat je nog maximaal twee maanden hebt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Injectie is beter, omdat je maag het drankje vaak niet verdraagt. De injectie kan je niet kopen, maar het drankje via via wel. Als mens moet je dan beginnen met een antibraakmiddel en dan een paar flinke slokken, Voor je het weet ben je weg

Toegevoegd na 5 minuten:
Een hond of een geit geef je weer nietr zomaar een aantal slokken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Euthanasie is bedoeld als zachte dood. Als regel geldt dat de dierenarts een combinatie van een middel, een dosering en een toediening moet kiezen waarvan de dierenarts weet dat deze geen, of zo min mogelijk, opwinding bij het dier teweeg brengt, en binnen zeer korte tijd na toediening de dood zal veroorzaken. Het dier moet voldoende worden verdoofd, en de dierenarts moet het dier observeren totdat hij zeker weet dat het dood is. Dodelijke injecties die recht in het hart worden gegeven, worden door het Veterinair Tuchtcollege afgekeurd, en worden door de meeste dierenartsen niet meer gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Rieneke1
16 jaar geleden
je hebt de vraag niet goed gelezen babyfaced, de vraag gaat over euthanasie bij mensen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing