wat is deze zwelling onder de oog van mijn zoon?

Mijn zoon stond net op, heeft tie een zwelling onder zn oog wie weet wat dit is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even naar de huisarts, dit is geen dokterspost dus hier kan alleen gegokt worden wat het is.
tinus1969
8 jaar geleden
Het is een reden om even naar de dokter te gaan (waarschijnlijk ontstoken/verstopte traanbuis).
Antoni
8 jaar geleden
Zou (het begin van) een strontje kunnen zijn. Kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Hordeolum_externum voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hiermee meten naar een huisarts, is dat niet overdreven?
Even aankijken hoe het ontwikkeld en dan maandag bellen lijkt me redelijker. (=over twee dagen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jackd, je hoeft hier misschien niet liniarecta mee naar de huisarts maar de vraagsteller vraagt WAT het precies is en daar kan hier geen uitsluitend antwoord op gegeven worden. Dat kan alleen een arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
toch handig dat die hier ook rondhangen.

Het beste antwoord

Dat ziet er uit als een hordeolum of een chalazion.
In de oogleden zitten kleine kliertjes die bestanddelen van het traanvocht maken. Als het afvoergangetje van zo'n kliertje verstopt raakt dan kan het kliertje gaan ontsteken. Afhankelijk van welk soort kliertje aangedaan is wordt er gesproken van een hordeolum of een chalazion.
Ik begrijp dat er gisteren nog niets aan de hand was. Dat betekent dat we het waarschijnlijk over een hordeolum hebben, al is dat niet met zekerheid te zeggen. Het onderscheid is ook niet echt van praktisch belang.

Een hordeolum wordt ook wel 'strontje' of 'stiegje' genoemd; een chalazion wordt ook wel 'hagel' of 'gerstekorrel' genoemd.

Beide zijn lastige maar verder onschuldige problemen, eigenlijk te vergelijken met een puistje elders op de huid. Als het hordeolum/ chalazion voldoende is uitgerijpt dan kan hij doorgeprikt worden waarna het probleem verholpen is. Dat uitrijpen kan je versnellen voor een keer of 4 per dag een warm en vochtige doekje op het oog te leggen voor 15-20 minuten.
Bij het uitrijpen kan het gebeuren dat het vanzelf doorbreekt. Als dat gebeurd dan komt er opeens een hoop vuil uit het oog. Dat kan je gewoon schoonvegen met wat water; het probleem is dan ook verholpen. Als dat doorbreken niet spontaan gebeurd dan kan je begin volgende week (maandag is misschien nog wat vroeg hiervoor) naar je huisarts om hem te laten doorprikken, waarna het probleem ook verholpen is.

Dit is in ieder geval geen reden om vandaag of morgen naar de huisartsenpost te gaan. Alleen als je zoon slechter gaat zien, of als het pijn doet als er licht in zijn oog schijnt, kan je maar beter wél zo snel mogelijk medische hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt! en mijn zoon draagt ook nog lenzen weet je toevallig of hij die evt. in kunnen houden of gewoon uit doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan.
De lenzen kan hij beter even uit laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (1)

Het zou een ontstoken traanbuis kunnen zijn. Als je dit intypt op Google krijg je vergelijkbare plaatjes, en ook de site van VGZ geeft zulke informatie.
Echter, ga als je twijfels altijd langs een arts om een diagnose te laten stellen en om een adequate behandeling te starten indien nodig! Op een site als dit kan het niet goed beoordeeld worden zoals een arts dat kan als hij/zij je zoon ziet.