Waarom voelen sommige mensen zich depressief na een avondje alcoholgebruik?

Afgelopen week ben ik een keer flink doorgezakt en de dag erna voelde ik me erg depressief. De keren hiervoor had ik hier ook last van en ik heb nu de link gelegd tussen alcoholgebruik en me de dag daarna depressief voelen. Voor mij een reden om niet meer flink door te zakken, maar ik vroeg me af of alcohol lichamelijk iets met je doet waar je jezelf depressief van kunt gaan voelen de dag erop. Tijdens het avondje doorzakken was ik vrolijk en had ik een gezellige dronk. Maakt alcoholgebruik een stofje in je hersenen op en duurt het dan weer een tijdje voordat dit is aangevuld of zit dit anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Alcohol beinvloed het serotonineniveau op korte termijn. Terwijl je drinkt gaat het omhoog (je voelt je meer dan lekker). Later op de avond gaat het alweer omlaag.

De volgende dag is het serotonineniveau in je hersenen aanzienlijk verlaagd. Bij de meeste mensen resulteert dit in een klotengevoel (kater), bij mensen met een gevoeligheid voor depressie kan dit tot een 'korte depressie' leiden.
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Ik ken het effect uit ervaring. Is echt niet leuk...

Andere antwoorden (1)

Alcohol is gif voor ons lijf.
Eerst wordt alles opgepept en voelen we ons geweldig.
Daarna stort zowat alles weer in en voelen we ons rot.
Voor een volgende keer, voldoende water drinken vooraf en voldoende water de dag er na, dan ben je weer het snelst weer wie je was.