Worden je ogen slechter van hele dagen dicht op een beeldscherm zitten?

Ik weet al dat hier geen wetenschappelijk bewijs voor is maar wat is jullie ervaring...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (10)

Ik weet niet of ze er slechter van worden, maar na een aantal uren naar het beeldscherm kijken gaan die van mij wel tranen en prikken en moet ik echt iets anders gaan doen. Gezond zal het niet zijn, maar ja, wat is tegenwoordig nog wel gezond... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen ervaring mee, ik zit er 60% van mijn leven al achter ;)
Ik denk dat je eerder last krijgt van RSI/je ogen als je nooit met een pc hebt hoeven werken en daarna in 1 keer voor je werk achter een pc moet zitten.

Voor mijn gevoel is dat net zoiets als: Van totaal geen sport beoefenen, naar in een keer beginnen met krachtoefeningen. Je lichaam is dit niet gewend en hierdoor krijg je de klachten.

Heb zelf namelijk totaal geen last van mijn ogen/spieren, maar besteed de laatste jaren ongeveer zo'n 14 uur achter de pc per dag voor werk en privé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gezichtsvermogen gaat niet achteruit door beeldschermwerk, er kunnen wel klachten van vermoeide, tranende ogen voorkomen en/of dubbelzien als gevolg van:
kwalitatief slecht beeldscherm of slecht leesbare teksten
spiegeling of licht weerkaatsing van lampen of vensters op het scherm
extra inspanning van de ogen doordat men te dichtbij zit of het scherm slecht staat opgesteld
langdurig doorwerken, zonder pauze
geen goede bril/contactlenzen.

Ik heb wel sinds eergisteren proeflenzen gekregen, maar ik geloof niet dat dat door het kijken naar beeldschermen komt. Wel ga ik op een gegeven moment wat dubbel zien en dan wordt het weer even tijd om wat in het huis te gaan doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd mij steeds verteld dat van dichtbij naar een beeldscherm kijken slecht voor je ogen is. Voor computeren zou dit best wel kunnen, aangezien een PC-scherm zich doorgaans op minder dan 1 meter afstand van je ogen bevindt, en je ogen zich dus op dichtbij moeten instellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, onzin...

En als je er problemen mee hebt, laat dan je monitor in je brillenglazenmaat slijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, ik hoorde van een oogarts dat dit inderdaad twee effecten heeft (maar niet voor mensen die een staaroperatie hebben gehad)

De spiertjes van je ooglens moeten zich voor beeldschermwerk extra inspannen.

1. korte termijn. Het oog moet even herstellen als je ineens veraf iets wilt zien.

2. Lanmger termijn. Net als van hard trainen van je andere spieren worden ze daardoor op den duur dikker en sterker. Dit kan (is voor ieder mens weer anders) leiden tot een afwijking van de "ruststand" van je lens en dus voor het in de verte zien.

Advies van de oogarts: maximaal 2 uur beeldscherm en dan even 10 minuten wat anders doen (bv. uit het raam kijken :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, als je jong bent, herstelt het oog zich vaak weer tijdens een paar dagen/weken vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee klopt helemaal niet,ik heb het laatst nog asan de oogarts gevraagt,of te dicht bij de tv kijken enzo ook slecht is voor je ogen want dit werd ons altijd wijsgemaakt vroeger.De oogarts zei dat dat dus echt een fabel is.Wel is het zo dat je van dat turen hoofdpijn kan krijgen,maar slechtere ogen nee dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen bewijs voor en is per individu heel verschillend. Net als het wel of niet krijgen van MRI.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klachten van vermoeidheid, hoofdpijn, gespannenheid en prikkelbaarheid kunnen voorkomen bij beeldschermwerkers, deze blijken vaak voort te komen uit hoge werkdruk, hoog werktempo, tegenstrijdige taakeisen, maar ook factoren zoals te weinig frisse lucht, teveel mensen in een kleine ruimte storende geluiden spelen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wetenschapelijk bewezen is het goed voor je het doet wel pijn aan je ogen maar als je 5 minuten dicht op de tv zit heb je goede reflexen