gekke 'oude oma/opa bejaardentehuis' lucht bij plassen, wat kan dat zijn?

ik heb de laatste week al last dat als ik plas het heel gek ruikt, kan de geur niet echt plaatsen maar lijkt beetje op die vieze oma/opa lucht als je in een bejaardentehuis bent. wat kan dit zijn? (sorry voor de misschien wat onlekkere vraag)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Drink je genoeg water?
Heb je iets als asperges gegeten?
Last van pijn tijdens of na het plassen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral die asperges hè, dar word je misselijk van!
niko
11 jaar geleden
hoe oud bent u?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat goed van je dat je deze vraag stelt. Om te beginnen moet je echt veel drinken; alleen aan gewoon leidingwater al 2 liter per dag. Het kan goed zijn dat je de laatste week veel zwaar werk gedaan hebt en veel hebt getranspireerd. In dat geval is je urine veel sterker geconcentreerd dan dat normaal het geval zou zijn. Jij weet dat zelf het beste. Als dat zo is, dan moet je echt nog meer drinken, zodat je vanzelf ook vaker gaat plassen. Je urine wordt dan meer verdund en daardoor wordt de geur ook minder. Is je urine ook donkerder van kleur dan anders? Als je meer water gaat drinken en die geur gaat toch niet weg, dan kan je volgende week altijd nog naar de huisarts gaan en je urine laten controleren. Tenminste, als je verder nergens last van hebt. Geen jeuk of pijn bij het plassen. Heb je dat wel, dan adviseer ik je om toch maar morgen met een potje urine bij de dokter langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt zeer waarschijnlijk te weinig gedronken. Bejaarden hebben vaak een verslechterde nierfunctie en drinken veel en veel te weinig. Hierdoor hebben ze vaak stinkende urine.

Helaas blijft die lucht vaak hangen. Vandaar dat je die lucht associeert met oude mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Probeer dus veel te drinken (zeker met dit warme weer). Als je wel vind dat je veel gedronken hebt zou ik toch even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je urine raar ruikt kan het zijn dat je een blaas ontsteking hebt.

Meestal is de kleur ook anders als normaal en vlokkeriger..

Even naar je huisarts voor een urine onderzoek.
Heb je geen klachten?

Verder zegt de kleur ook echt veel

Allereerst is het goed om te weten waardoor je urine donker, licht of troebel kan worden. Donkere en lichte urine hebben te maken met urinekleurstoffen. Troebele urine wordt meestal veroorzaakt door pus of fosfaatzouten in de urine. Hieronder lees je alles over donkere urine, lichte urine en troebele urine…

1. Urine is licht – Hoe ontstaat urine van een lichte kleur geel?
De gele kleurstof in urine wordt uitgescheiden door de nierbuisjes. Urine wordt sterk verdund als je in korte tijd veel water drinkt; zodoende kan de urine lichtgeel van kleur tot vrijwel kleurloos worden. Lichtgele tot kleurloze urine getuigt dus van een lage concentratie nierkleurstoffen, maar zegt meestal niks over je gezondheid.

2. Urine is donker – Hoe ontstaat urine van een donkere kleur geel?
De gele kleurstof in de urine wordt nooit terug opgenomen. Je urine is daarom veel donkerder van kleur als je in korte tijd veel vocht verliest, bijvoorbeeld door transpiratie tijdens het sporten. Het vochtpercentage van de urine wordt daardoor kleiner en de concentratie kleurstoffen hoger. Donkergele urine getuigt dus van een hoge concentratie nierkleurstoffen, maar zegt doorgaans niks over je gezondheid. Zo is ochtendurine vaak donker van kleur omdat je tijdens je nachtrust langdurig transpireert en niet drinkt. Donkergele urine kan echter ook wijzen op geelzucht.

3. Urine is troebel – Hoe ontstaat troebele urine?
Troebele urine wijst doorgaans op pyurie: de aanwezigheid van etter of pus in de urine, bijvoorbeeld door een urineweginfectie oftewel plasbuisontsteking. Dit gaat vaak gepaard met jeuk, branderigheid en pijn tijdens het plassen en afscheiding van bloed in de urine. Bij dit soort constateringen dien je direct een afspraak met de huisarts te maken. Troebele urine kan echter ook worden veroorzaakt door onschuldige zoutkristallen van urinezuur of fosforzuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oorzaak zou kunnen zijn, gebrekkige hygiëne, maar dat veronderstel ik niet, dan misschien een ontsteking van de urinewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha neee mijn hygiene is prima hoor!