Wat voor gevolgen heeft het als je extreem lang neusspray gebruikt?

26 jaar gebruik van neusspray met xylometazoline.

4 jaar geleden
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Een kennis van mij is door het een paar jaar te gebruiken haar reuk- en smaakvermogen kwijtgeraakt.
Ritsuka
4 jaar geleden
26 jaar lang elke dag?

Antwoorden (1)

Zoals jij aangeeft gaat het op een verslaving lijken. Probleem is, dat het na zoveel tijd niet meer werkt.
Niet alle soorten neussprays zijn verslavend. Alleen de neussprays - en neusdruppels - waar de werkzame stof xylometazoline in zit. Xylometazoline zorgt ervoor dat de gezwollen slijmvliezen in de neus slinken. Het vernauwt de bloedvaatjes in de neus en hierdoor kun je weer vrijer ademen. Als je stopt met het gebruiken van neusspray verwijden de bloedvaatjes weer.
Als je de neusspray langer dan een week gebruikt, kun je last krijgen van een voortdurend verstopte neus. Dit komt omdat xylometazoline het neusslijmvlies kan beschadigen. Het slijmvlies blijft hierdoor gezwollen en je hebt steeds opnieuw neusspray of neusdruppels met xylometazoline nodig om van je verstopte neus af te komen. Een vervelend bijverschijnsel is ook, dat je regelmatig een bloedneus kunt hebben.