Na hoeveel generaties heb je een blanke huidskleur?

Stel je voor iemand met een bruine huidskleur heeft een baby met iemand met een blanke huidskleur, en dat halfbloedje heeft weer een baby met een iemand met een blanke huidskleur, etc. Hoeveel generaties gaan er overheen totdat het kind helemaal een blanke huidskleur heeft?

Het klinkt misschien een beetje rasistisch, maar het is gewoon intresse.

Bedankt voor jullie antwoord

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante vraag idd, ook of het voorkomt.

Antwoorden (3)

Voor het beantwoorden van deze vraag moet je eerst een definitie hebben van "blanke" huidskleur.
Dan zou je moeten bepalen hoeveel pigment er nog in een huid aanwezig moet zijn, of "mag" zijn, om die huid blank te noemen.
Zijn Mediterrane mensen blank?
Of zijn het alleen de Noord-Europeanen, bijvoorbeeld een Noor of Zweed?

En hoe bruin is degene met een bruine huidskleur.
Ook daar zijn alle schakeringen denkbaar.

Als we slechts een beetje melanine hebben, dan hebben we een lichte Europese huid. Hebben we veel melanine dan hebben we een zeer zwarte huid. Daartussen in zijn vele schakeringen in bruin.

Het is dus niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een +. je hebt helemaal gelijk. Is dit het antwoord dat de vraagsteller hoopt te krijgen? Ik denk het niet. Sommige vragen hebben een achtergrond die door de vraag niet kan worden herleid.
Helemaal zal nooit lukken.
Vroeg of laat zal er een keer een baby geboren worden waar van de donkere huidskleur dominant is.
En andersom kan natuurlijk ook.

Jaren terug meegemaakt met een collega, hij en zijn vrouw waren beiden echt donker en kregen een nagenoeg blank kind.
Ja ik weet het, daar zijn al genoeg grappen over gemaakt.
Zijn ( of haar ) familiegeschiedenis gaf aan dat er ergens lang geleden een kind verwekt was door een blanke man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het gen voor de donkere huidskleur niet overerft wordt slechts 1 generatie. Als het gen overerft blijft worden door alle generaties blijft er altijd een mogelijkheid bestaan dat er een donker kind wordt geboren. Bij blanke nakomelingen kan het gen aanwezig zijn maar niet dominant, je bent dan drager van het donkere huid gen zonder dat je een donkere huid hebt.
Het is niet zo dat naarmate er meer met blank gemixt wordt de nakomelingen blanker worden (je kunt het blank of het zwart niet "verdunnen") Je hebt het over erfelijke kenmerken die overerft kunnen worden of niet.
Zie ook berekening genotype onderaan het wiki artikel over erfelijkheidswetten.
Al met al best ingewikkelde materie

heeft er zijdelings mee te maken maar toch: film getiteld imitation of life over een blanke dochter van een zwarte vrouw. Ik vond m ontroerend en leerzaam over de tijd waarin het zich afspeelt.
En niet vergezocht, er hoeft maar 1 blanke in de zwarte lijn te zitten en er kan generaties later ineens een blank kind geboren worden Andersom geldt hetzelfde, alhoewel ik dacht dat het 'donker' gen dominant was maar dat is dus niet persé zo.