Wat weten jullie over insuline die je per inhaler in kan nemen?

In plaats van spuiten kan je bij type 2 diabetes ook per inhaler je insuline nemen. Hoe ver zijn ze heden ten dage met deze innovatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

CFH-Advies
De keuze van het insulinepreparaat en de toedieningsvorm worden voornamelijk bepaald door de individuele behoeften en mogelijkheden van de patiënt. Het gebruik van inhalatie-insuline dient te worden beperkt tot de zeer kleine groep patiënten die niet kunnen spuiten, vanwege ernstige, aanhoudende problemen op de injectieplaats veroorzaakt door huidaandoeningen of te weinig onderhuids vetweefsel of lokale reacties (infecties, contactallergie). De veiligheid van insuline toegediend per inhalatie is onbekend, met name ten aanzien van het negatieve effect op de longfunctie en de vorming van insulineantilichamen waarvan de klinische betekenis nog niet bekend is. Gebruik bij chronische longziekte of rokers (ook als < 6 mnd. geleden is gestopt) is gecontra-indiceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is nog niet voldoende uit ontwikkeld,er gaat *onderweg* nog veel verloren. Dus voorlopig nog gewoon blijven spuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkomen onbekend.