Nee asperger gaat vaak gepaard met hoogbegaafdheid. Elke andere bewering klopt niet.

Toegevoegd na 42 seconden:
Herstel: Elke andere bewering rond 'vaak gepaard gaan' en hoogbegaafdheid en autisme klopt niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Asperger: normale tot hoge intelligentie: Het syndroom van Asperger, ook wel aspergersyndroom of stoornis van Asperger, is een pervasieve ontwikkelingsstoornis vernoemd naar de Weense kinderarts dr. Hans Asperger. Het syndroom kenmerkt zich door beperkingen in de sociale interacties en een beperkt repertoire aan interesses en activiteiten. Anders dan bij de klassieke autistische stoornis is er geen sprake van vertraging in de ontwikkeling van de taalvaardigheid op lage leeftijd. Er is een normale tot hoge intelligentie en een gemiddelde neiging tot het maken van contact.

Autisme: grotendeels onafhankelijk van de intelligentie: Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar is op zeer jonge leeftijd vaak nog niet duidelijk te diagnosticeren. Vaak is dat pas vanaf het derde levensjaar mogelijk, maar het kan ook pas op latere leeftijd duidelijk worden, afhankelijk van de alertheid van ouders, verzorgers en artsen. De stoornis kan niet genezen worden. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan niet zelfstandig leven. Vroeger dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn. Tegenwoordig wordt autisme als grotendeels onafhankelijk van de intelligentie beschouwd. Wat de oorzaken van autisme betreft, zijn er nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies. Autisme is afgeleid van het Griekse woord αὐτός, zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je speelt juist WEL makkelijk met kleuters want die kunnen er niets aan doen dat ze nog niet superslim zijn. Het is juist lastiger om contact te hebben met leeftijdsgenoten die met hele andere dingen bezig zijn. Overigens is dit voorbeeld duidelijker bij een hoogbegaafde van 10 jaar die met hele andere dingen bezig is dan een klasgenootje van 10 met een minder dan gemiddelde intelligentie. Je kunt je dan beter verplaatsen in een kleuter. Overigens ken ik natuurlijk ook uitzonderingen: een zowel qua IQ als EQ hoogbegaafd meisje wat natuurlijk ook nog wel graag met gelijkgestemden omgaat.
Ik ga JA antwoorden.
(Vaak is subjectief en ik vind dat het vaak voorkomt)

Je hebt het in de eerste plaats over hoogbegaafdheid en kijkt dan of daar vaak autisme bij komt.
(de andere antwoorden tot nu toe nemen autisme en kijken dan naar hoogbegaafdheid)

Er is geen statistisch bewijs, dat autisme meer voorkomt bij hoogbegaafden.
Er zijn wel veel raakvlakken in gedrag, dat wordt mooi in de bron beschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Jij stelt dus dat hoogbegaafdheid vaak gepaard gaat met autisme? Of heb je de vraag verkeerd gelezen?
Amadea
11 jaar geleden
Je zult NEE bedoelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind sowieso dat autisme vaak voorkomt, dus ook bij hoogbegaafden.
Daarna zeg ik dat het evenveel voorkomt, dus dat er geen statistisch verband is met IQ. Maar er zijn wel veel raakvlakken in gedrag,
daardoor zal er een verkeerde diagnose gesteld kunnen worden en van zo'n stempel kom je maar moeilijk weer af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens beetje jammer dat jouw antwoord nu weg is, daarmee zijn ook de reacties weg.
Daardoor verdween ook deze link:
http://www.hoogbegaafd-hiq.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.html