Komen vrouwelijke zoogdieren m.u.v. de mens tot orgasmes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
planten reptielen en vissen zich ook voort d.m.v. een orgasme van het mannetje (waarbij de zaadcel de eicel bereikt)?

Antwoorden (3)

Net zoals mensen hebben de vrouwtjes zoogdieren ook een clitoris. Er zijn tests gedaan bij ratten, rhesusaapjes en chimpansees waarbij de clitoris gestimuleerd werd en ze een bepaalde expressie en gedrag vertoonden. Hieruit kon men wel bewijzen dat de clitoris een zekere orgasm kan veroorzaken.
Er is in de natuur niet echt bewijs ( behalve vermoeden) dat vrouwtjesdieren echt een orgasme bereiken en/ of dat er gesekst wordt zonder te paren voor jongen. ( op rhesus en chimpansees na, ( bij primaten zit de clitoris van het vrouwtje ipv boven bij de mens, onder de vaginaopening wat de clitoris stimuleert als ze paren. van achteren op zn hondjes in gewone taal...
( zoals ik net al zei) Men beweert dat dolfijnen echt met elkaar vrijen...

Maar als je kijkt hoe en wanneer paargedrag voorkomt. Dat is niet constant. Dat zou betekenen dat wanneeer een vrouwtjesdier 'gei'l' zou zijn, zowel het vrouwtje als het mannetje in de afrikaanse savanne een heel gemakkelijke prooi zou zijn. ( wolven kunnen zelfs uren vast komen te zitten( type wolf weet ik eve niet meer)

Dus heb je eerder te maken met instinct en een periode waarin het vrouwtje er 'klaar' voor is. Er zijn ook onderzoeken gedaan naar vochtverlies van een teefje dat loops is. Daarbij kwam men ook tot de ontdekking dat het vocht van de vagina vrij kwam na een soort van opwinding...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in vorig antwoord staat geschreven zijn er tests gedaan bij dieren. Ik heb eens een documentaire gezien over chimpansees, waarbij idd gezegd werd dat ze een clitoris hebben en orgasme krijgen. Ik denk alleen dat het moeilijk is vast te stellen bij dieren, hoe ze dit ervaren, dieren volgen hun instinct en het gaat om het paren en voortplanting. Of ze ook uit genot "vrijen"is moeilijk te bepalen. Dieren kunnen nu eenmaal net vertellen wat ze voelen of beleven. Mensen komen tot bpaalde standpunten, dmv onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vier belangrijke kenmerken van het vrouwelijk orgasme zijn:
1. De baarmoeder trekt zich ritmisch samen.
2. De gezichtsuitdrukking veranderd.
3. Uitstoten van geluid in de aanloop van, en na het bereiken van het orgasme {"Ooh Ed........" (Sorry)}
4. Lichaamsbewegingen door samentrekken van spieren.

Uit laboratoriumproeven is gebleken dat bij clitorele en vaginale stimulatie bij vrouwelijke chimpansees en resusapen sprake was van (ritmische) samentrekking van de baarmoeder.

Ook bij koeien zijn contracties van de baarmoeder vastgesteld na/bij handmatige stimulatie.

De capaciteit tot het hebben van een orgasme is dus aanwezig.

Gelaatsuitdrukkingen, geluiden, en lichaamsbewegingen konden echter niet worden herleid tot het orgasme dat op dat moment plaats vond. Zij konden een andere oorzaak hebben.

Met andere woorden, er is geen hard bewijs dat vrouwelijke zoogdieren het orgasme ervaren.