Kan een wrat ook kwaadaardig zijn?

Jij hebt wratten die goedaardig zijn.
Maar zijn er ook wratten die kwaadaardig zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Echt wel.. ik en mijn vader zijn allebei al jaren onder behandeling en controle voor kwaadaardige huidkankertjes.. die zijn begonnen als wratjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jou antwoord.en srekte ermee.

Andere antwoorden (5)

Het Spinocellulaire Epithelioom ontstaat gewoonlijk op een voorafbestaande wratachtige plek (solaire keratose, “ouderdomsvlek”, huidhoorn,...) die verwaarloosd werd. De evolutie is hier sneller met een reëel risico op uitzaaiingen en een fatale afloop. Vroegtijdig heelkundig ingrijpen is de beste oplossing. Soms zijn echter zwaardere behandelingen nodig.

Toegevoegd na 57 seconden:
Als je een wrat heb, kan je het beste even langs de huisarts gaan, die kan de wrat beoordelen.
Meestal wordt het weggestipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wratten zijn niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar kunnen wel jeuken of ontsierend zijn....

Tenminste: volgens onderstaande info
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een wrat bloedt, jeukt, of verandert van grootte of kleur. Dat kan betekenen dat de wrat kwaadaardig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wrat is een van de meest voorkomende huidtumoren. De oorzaak is een virusinfectie. Voorkeurslocaties zijn handen, vingers en voetzool. Wratten kunnen maanden tot jaren aanwezig blijven, ondanks alle mogelijke vormen van behandling die worden toegepast: aanstippen met speciale vloeistoffen die de wrat 'verbranden', cryotherapie (bevriezing) met stikstof, chirurgische verwijdering enzovoort. Wratten kunnen plotseling verdwijnen, al dan niet na behandeling, en even plotseling weer terugkomen.
Door dit alles is de behandeling dan ook moeilijk. Het lijkt alsof het lichaam zelf eerst de virusinfectie moet overwinnen alvorens de wrat verdwijnt.

Het basocellulaire carcinoom is de meest voorkomende vorm van huidkanker. Het ontwikkelt zich bij voorkeur op een huidgedeelte dat is blootgesteld aan chronische irritatie, vooral door zonlicht. Het komt daarom nogal eens voor bij bepaalde beroepsgroepen, zoals landbouwers en zeelieden.
De kleine tumoren zien eruit als pareltjes, bij grotere tumoren komen zweren voor. Dit type huidtumor geeft zelden metastasen (uitzaaiingen). Na te zuinige chirurgische behandeling treden vaak wel recidieven op. Volledige verwijdering is de voorkeursbehandeling.
De tumor is zeer gevoelig voor bestraling. Deze vorm van behandeling biedt zodoende ook goede mogelijkheden. De prognose is goed, de levensverwachtingen zijn vrijwel gelijk aan die van de rest van de bevolking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich zal een wrat meestal niet kwaadaardig zijn.
Maar wie bepaalt of het een wrat is? In feite kan alleen een huisarts dit vaststellen en dus het antwoord op deze vraag geven.