Hoe kun je leren "om te gaan" met moeilijkheden die je meemaakt, zonder eronderdoor te gaan?

Ik zie vaak mensen die allerlei narigheid meemaken en die toch op een positieve manier "verder leven".
Ik vraag me af hoe je zoiets doet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat jij ziet. Wat jij niet ziet zijn de problemen / emoties die thuis achter gesloten deuren zich afspelen. Het is allemaal schijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet allemaal. maar de kans is wel groot dat de pijn er nog steeds is, je gaat tenslotte niet de hele dag met een zwaar depri gezicht rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Richardd; Knap van jou om te weten dat het schijn is als mensen positief in het leven staan, terwijl je hen niet eens kent! Kortzichtig hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het eerste wat je moet doen is accepteren dat er iets is en dan een manier vinden hoe er mee televen kom je er zelf niet uit dan kent nederland genoeg instellingen die je kunnen helpen met dit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de mooie antwoorden en reacties allemaal. Er zitten veel goede dingen tussen.
Ik weet niet welk antwoord ik als beste moet gaan kiezen straks ;-)

Het beste antwoord

Je kan niet leren omgaan met moeilijkheden. Als moeilijkheden makkelijk waren, waren er geen moeilijkheden, uiteraard.

Je kan wel leren om niet op te geven. En door niet op te geven kan je jezelf door die moeilijkheden heen slaan. En jezelf zo een winnaar noemen, hoe moeilijk die situaties ook zijn.

Vooral door het positieve in je leven te blijven benadrukken bij jezelf:

- waar leef je voor
bijv: je kinderen, je huisdieren, je man / vrouw / vriend / vriendin / familie

- wat heb ik nog steeds
bijv: je hebt een dak boven je hoofd en je kan nog steeds boodschappen doen, je bent gezond en je leeft nog steeds, etc.

- wat is de reden dat ik het niet opgeef
bijv: je doet alles voor je man / vrouw, je kinderen, je familie, hun zijn de reden dat jij het niet op geeft.

- wat is het doel om het niet op te geven:
bijv: een nieuwe baan, ander huis, dat je gezin zich weer happy voelt, wat meer geld op de bank, de rekeningen die betaalt worden (schulden)

En de zekerheid dat je wéét dat het op een dag goed komt. Misschien niet nu, niet morgen, niet over een week, maand, maar misschien pas over jááren.

Geloof mij: hoe moeilijk het ook is, je MOET wel positief blijven om je er door heen te slaan, want wie negatief handelt haalt zichzelf naar beneden door negatief te denken.

Net als dombo met het veertje: zonder veertje denkt hij dat hij niet kan vliegen, mét veertje wel, maar als het veertje uiteindelijk per ongeluk valt, blijkt dat hij zonder veertje ook héél goed vliegen kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad; zit veel waarheid in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh wauw dank je om dit te plaatsen :) ik leer hier super veel van en laat me het een en ander inzien

Andere antwoorden (12)

Schijnt bedriegt ik heb zelf de laatste tijd aardig wat narigheid achter de rug en ik doe me altijd vrolijk voor dit komt ook omdat de meeste mensen niet zitten te wachten op mensen die steeds depressief zijn en niemand heeft hier ook baat bij het is belangrijk je omgeving te informeren over de situatie waar je in zit en dat je, je verhaal ff doet en kwijt kan maar het is ook erg belangrijkk om daar niet constant mee bezig te zijn maak je niet druk om zaken die je toch niet in de hand hebt en bedenk altijd dat er licht aan het eind van de tunnel is zo redeneer ik het altijd en ik denk dat meer mensen het zo doen maar geloof mij iedereen heeft een punt waarbij ze compleet in elkaar kunnen storten omdat ze bijvoorbeeld alles voor zichzelf houden uit schaamte enz. daarom is het belangerijk te kijken naar de positieve dingen en soms het negatief even op zij te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mezelf heb ik gemerkt, dat ervaring veel doet.
En die ervaring leer, dat met de tijd moeilijkheden/narigheid minder moeilijk worden, omdat je ze verwerkt.
Verwerken, stapje voor stapje erdoorheen, je verdriet/pijn toestaan, ervaren/voelen en uiten.
Wat m.i. ook heel belangrijk is: aanvaarden dat het is zoals het is. Je kunt het wel anders willen, maar daar schiet je in moeilijke tijden niks mee op.
Niks blijft zoals het is; alles is veranderlijk, dus na nare ervaringen komen er gelukkig ook weer fijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploes 1!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thènk joe!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Dikke plus, helemaal waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi heb ook maar een poging gedaan om te vertellen hoe het kan werken, maar het blijft gewoon heel simpel klinken!! (je doet het niet ff in een momentje voor jezelf.....)
dat valt wel mee. je leert van elke tegenslag. door tegenslagen te doorstaan leer je vanzelf ermee om te gaan. dat begint jong met kleine dingen en grote dingen zijn hetzelfde alleen zwaarder. vaak kan je daar als volwassene wel tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je zoiets doet is voor denk ik iedereen anders .
Overlevings drang en de wil om er niet aanonderdoor te gaan kom je heel ver.

Daarnaast de steun of de aandacht/luisterend oor die jekrijgt van je naaste omgeving speelt ook een belangrijke rol .
Heb je dit niet dan wordt het pas echt moeilijk maar niet onmogelijk .

De mens kan meer aan dan dat hij/zij denkt aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal " doe je zoiets niet" maar moet je wel door! Je moet door voor je gezin, je naasten, voor je werk, ach noem maar op.
De beste weg uit de problemen is er doorheen, is een gezegde met voor mij veel waarheid. Alleen is het soms wel eens vervelend dat er soms geen einde lijkt te komen aan de moeilijkheden maar als je dan bedenkt dat er vele op de wereld het nog veel moeilijker hebben, of dat elk huisje z'n kruisje heeft. Daar kan je ook weer positiviteit uit halen.
12 jaar geleden
dat leer je niet maar even zo maar, dit is een proces waarbij je verschillende fases doorloopt.

uiteindelijk komt het erop neer dat je je erbij neerlegt, weet wat een eigen aandeel hierin is (als deze er is) weet je wat je erbij voelt en waarom je je er op een bepaalde manier er bij voelt.
ofwel, acceptatie, aanvaarding en toepassen, want zelfs in de meest grote sh@t zit een lesje.

het is de kunst anders tegen hetgeen aan te kijken waar je in eerste instantie tegenaan blijft schoppen (waarom ik, waarom op deze manier, als ik nu zus en zo schiet niet op)
als ik naar mezelf kijk, mijn jeugd, mijn labeltjes en verleden, lagere school periode, relatie met de vader van mijn kinderen, heb ik heel wat van dat soort lesjes gehad, en nu nog steeds.

ik kijk wat hetgeen is wat ik moeilijk vind, vervolgens naar wat ik wil bereiken, kijk of het haalbaar is, hoe het haalbaar is, en bepaal de stappen die ik moet ondernemen. het klinkt simpel, maar het meeste speelt in puur in mijn emotionele beleving en pas mijn standpunt erop af.

zo erger ik me niet aan het feit dat ik een ASS bekabeling heb, vind het niet erg dat mijn moeder 2 keer gescheiden is, heb geen pijn meer omdat ik mijn vader ben verloren, zt ik er niet meer mee dat mijn stiefpa een alcoholist was en hij zich heeft doodgedronken.
ik zit niet bij de pakken neer omdat mijn ex mij het leven zuur maakt. mijn rug en knieen zijn niet al te best maar er zijn nog ZOheel veel dingen die ik WEL kan!!
(vergeet soms de gammele botten) ;)

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(knip... plak) maar hey, ik geniet van het zonnetje en de kleine dingen. ik kijk met een dankbare glimlach en vol van geluk naar een big smile van mijn kinderen, en haal uit het leven wat erin zit. heb geleerd van de fouten die mijn ouders hebben gemaakt dus let hier op bij mijn kinderen en bij mijn relatie (als ik die zou hebben)
ben mezelf met met ASS en doe me niet anders voor dan dat ik ben. ben mijn vader dankbaar voor hetgeen hij me heeft gegeven, incl de lesjes die ik in mijn jeugd hebt gehad waar ik het zeker niet makkelijk had. ben dankbaar voor het feit dat hij geen lang ziektebed heeft gehad ook al is ie heel plots overleden. ik ben niet zielig omdat ik op mijn 11 een huishouden van 3 personen vrijwel in mijn uppie draaiende hield. mijn kinderen kunnen overal met me over praten en mogen een eigen mening hebben, ik ben er voor ze ook bij minder leuke dingen, ik laat ze weten dat ik van ze hou en het prima is hoe ze zijn. dus hoe meer je kan overwinnen, hoe sterker je wordt. het is puur het toepassen van de nuttige dingen wat je uit elende kan halen, en de rest te laten voor wat het is omdat je het toch niet kan veranderen. en oh wat klinkt het simpel, maar je doet het niet ff 1,2,3.
pas als je terug kan kijken naar een punt waar je ooit stond kan je denken: WHAT??? zat ik zo diep? heb ik dit allemaal voor elkaar weten te knokken en het zo'n goede wending weten te geven? (bij elkaar klinkt het best wel heftig, en heb nog lang niet alles opgenoemd, maar zo ervaar ik het totaal niet) stiekem ben ik wel een beetje trots op mezelf dus zie het leven echt niet als een zware uitdaging. weet wat ik kan, dus sta alleem maar sterker in mijn schoenen. dus wat het leven betreft: 'kom maar op'!!! :)
Kristal
12 jaar geleden
Terecht dat je trots bent op jezelf! Eucje, kon jij je bedenken, toen je jong was, dat je dit allemaal zou meemaken en je uiteindelijk toch gelukkig en krachtig zou voelen?
Wat mooi he?
Weet je wat?
Je krijgt een +!!!
en een smile...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo hard... ik zei dat ik #stiekem# trots was op mezelf toch.. :)) ik had het idd niet kunnen weten vroeger, en als ik terug kijk snap ik het nog steeds niet helemaal dat ik er op deze manier uit ben gerold. wat de toekomst zal brengen weet ik evenmin, maar weet wat ik te eigenwijs ben, en teveel om het leven geef om bij de pakken neer te gaan zitten (of te blijven zitten) ;-) bedankt voor de smile, het plusje en de persoonlijke waardering vooral. een big smile terug :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker terecht!
"Stoer", is het woord waar ik an denk als ik dit lees.
En inspirerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#jullie laten me blozen, duseh, zo kan ie wel weer he#
;-)) dank je wel marietje :) vind mezelf geen stoere 'euca' al moet ik wel zeggen dat sinds ik kinderen heb die 'knokfactor' een enorme boost heeft gehad om helemaal in het leven te staan en alles eruit te halen wat erin zit door optimaal te genieten met een pos gevoel. heerlijk gewoon!!!
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je! Mooi zoals je alles hebt verwoord.
Ik "zie" je ook niet als stoer, wel als een enorme knokker met een groot hart en inlevingsvermogen; waarschijnlijk ook door al je ervaringen. Juist door de moeilijke dingen in het leven word je sterker en leer je. Zeker als je, zoals jij, alles kunt ombuigen naar ervaringen waar je wat aan hebt. En inderdaad: als je kids hebt, dan komt de leeuwin in je helemaal naar boven. Niemand heeft daaraan te komen, op welke rotmanier of wie dan ook ;-)) Er zijn heeeeele rare knakkers op de wereld met heeeeeele vreemde gedragingen, waar je als moeder kei- en keihard tegenaan moet: mijn ervaring. Het is jouw verantwoording als mams om je kids te beschermen ;-)
Je bent gewoon een super-heks!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BRRULLLLLL (als leeuwin uiteraard) ;-)) moet me alleen nog leren weren tegen die rooie kop die jullie me bezorgen haha. (zal ook wel een kwestie van zijn accepteren denk ik) ;) en die rare knakkers of lijpe volk: tegen wat spinnengif of heksen eigenschappen beginnen ze gewoon geen hol, al gaan ze op hun kop staan. gelukkig hebben we zelf de keuze om te bepalen waar we zelf energie in steken. sommige dingen (of mensen) zijn gewoon de moeite niet waard. dank je wel voor je lieve reactie gifTig spinnetje.
eneh, met jou wil ik ook geen ruzie hebben overigens, want je beschikt ook over de knokfactor!!
(ik kijk wel link uit!) ;-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks "weren tegen" Euc: gracieus aanvaarden en die rooie kop komt gewoon van het zonnetje ;-) Het is zo jammer, dat je soms zoveel energie moet steken júíst in mensen die die energie niet waard zijn, maar om je kids te beschermen... bijvoorbeeld bij heftig pestgedrag :-( Hahahaha, inderdaad Toverkol: mijn linkse is bekend, dus kijk maar link(s) uit: ik heb er links namelijk 4 hè!!! LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mensen zijn er ook Adrem5.
Maar het leven is geen statisch gebeuren. Wat tot nu toe een onmogelijkheid lijkt kan de volgende seconde veranderen in een mogelijkheid. Dat geldt voor iedereen. Jij bent ook geholpen lees ik, ik ook en nog steeds.
En soms is het onmogelijk en blijft het dat ook, of dénken mensen dat het zo blijft.
En ja, dat is heel erg afschuwelijk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn idd mensen die er niet uit weten te komen. (weet hoe het voelt want heb hier ook gestaan) als ik naar mezelf kijk wat ik er moeilijk aan vond was vertrouwen in mezelf hebben dat ik het anders kon.
daarbij kan een situatie (hoe moeilijk ook) zó bekend zijn dat dit ook een vorm van veiligheid is: hetgeen wat je kent, je weet wat je kan verwachten. regelmatig lees ik hier dat hulp niet werkt omdat mensen ervan overtuigd zijn dat het niet werkt. dan werkt het idd ook niet. stond zelf ooit op een punt dat ik dacht: laat me gewoon. en als je dat niet kan kraak me dan liever af, maak me voor alles uit, scheld me helemaal wezenloos want dat is makkelijker dan de vraag: hoe denk jij hierover/ hoe voel jij je hierbij? maar of het nu om mensen gaat die pesten, afkeuren, je het leven zuur maken, hun mening geven om te vertellen wat niet goed is/wat je wel zou moeten doen: f@ck them. het is niet persoonlijk, maar ze weten gewoon niet beter.
álles wat ze zeggen en doen gaat in feite over hunzelf. in feite krijgen dit soort mensen geen aandacht, maar is het hard werken hoe je dit zelf anders kan zien.
het is lastig omdat het sporen heeft achter gelaten, vertrouwen in jezelf terug moet vinden, geloven in jezelf, weten dat je niet bent wat men altijd riep. het is lastig om stappen vooruit te maken ook al zijn ze klein en doe je soms een stap terug. maar zolang je vooruit gaat is het nog altijd beter dan stil te blijven staan. zelf heb ik het ervaren als: durven op je snavel te gaan, durven je kwetsbaar op te stellen i.p.v. te accepteren hoe het is op de verkeerde manier (het is niets anders, dan voel ik me er maar kl@te bij) heb het zonder prof hulp gedaan omdat ik zelf 'een knop' om kon zetten. okay, het heeft héél wat jaren gekost om te durven ervaren dat ik wél iemand bent, dat ik wél wat kan, dat ik niet afhankelijk ben van anderen, dat ik wél de moeite waard ben, dat er wél iemand is waarvoor je wat betekend etc. ik zit niet meer in de 'wachtkamer' van het leven om af te wachten wat het voor me in petto heeft omdat anderen me deze plek hebben toegewezen (indirect)
ik kan er zelf een draai aan geven die ik eraan wil geven: ook als ik graag zou willen dat het anders zou verlopen en gaat lang niet alles naar mijn zin. (oef, ik hoop hiermee 4 linke linkse te ontlopen) ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar ook gestaan Euc......
Jij, Adrem, ik: we zijn erdoorheen gekomen of aan het komen (ik denk dat dit een levenslang proces is).
Maar niet iedereen is ertoe in staat, heeft/ krijgt/ aanvaardt/ ziet de mogelijkheden.
En dat betekent niet, dat zij zwak zijn en wij sterk.... ik zeg niet, dat jij dat denkt, maar om eventueel meelezende mensen, die er (nog) niet toe in staat zijn, niet de verkeerde gedachten te geven.
Het is gewoon hartstikke moeilijk, uitzichtloos en zwaar als je in zo'n situatie zit, als je "daar" staat.
En ik hoop heel erg, dat iemand wat heeft aan je tekst en daardoor uitzicht/inzicht krijgt! Even voor jou: mijn 4 linkse linksen geven je een aai over je bolleke ;-)
Bedenk dat 'narigheid' jouw toedichtsel is aan een bepaalde gebeurtenis.

Een miljonair werd eens gevraagd naar het geheim van zijn succes. Hij dacht een tel na en zei:"Tegenslag!"

Dus de gebeurtenissen komen en gaan, en je hebt je er maar mee te verstaan. Het gaat niet om de gebeurtenissen zelf, maar om hoe jij er mee omgaat.

Misschien helpt het ook, Marietjej, om je te bedenken, dat *ieder mens* moeilijkheden tegenkomt. Het is een onderdeel van het leven, en waar je veel van kunt leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vind ik heel mooi }+
Kristal
12 jaar geleden
ik ook! +1
Ik kan alleen voor mezelf spreken - mensen vinden mij zo enorm positief ondanks diverse tegenslagen. Zelf vind ik dat helemaal niet, maar goed, ik hoor het zo vaak dat er wel iets in zal zitten.
Dus nu probeer ik te bedenken wat ik doe en laat als ik moeilijkheden tegenkom ;-)
Eigenlijk komt het neer op: ik probeer te veranderen wat ik kan aan dingen die me niet bevallen, en ik probeer te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Soms komt er veel tegenslag tegelijk, dan leef ik maar bij de dag, elke dag iets aanpakken en morgen zien we wel weer. Je kunt niet alles tegelijk.
Ik gun mezelf ook 'ontspantijd'. gewoon maar even een muziekje aan, een boek lezen. Trek ik het echt helemaal niet meer, dan duik ik rustig (met een boek) m'n bed in. Als ik weer wakker word, heb ik soms nieuwe ideeën hoe ik iets kan aanpakken.
En af en toe mag ik mezelf heel erg zielig vinden - meestal is dat juist daarom heel snel over ;-)
Voorbeeld: mijn woningbouwvereniging vond dat ik iets aan mijn tuin moest doen. Nu was die tuin juist door renovatiewerkzaamheden van de wbv nogal vernield. En ik heb geen geld die schade zelf te (laten) herstellen. Dus ik zei tegen de wbv: joh, dat kunnen jullie wel willen, maar veel schade kómt juist door jullie, en ik heb en geen geld en niet de conditie om het te herstellen.
Een tijdje later meldde zich bij Present (even reclame maken: http://www.stichtingpresent.nl/utrecht/cm/832/meer-info-over-present ) een studentenvereniging die een vrijwillige klus wilde ivm de introductietijd. Present verwees ze naar mijn wbv, en het kwartje viel.
De wbv huurde een hoveniersbedrijf in om drie coniferen die compleet uit hun krachten waren gegroeid, te rooien, waarna een kudde studenten losging in mijn tuin en veel struiken snoeide. De wbv zorgde voor afvoer van het groenafval, en aanvoer van broodjes, appels en dergelijke, ik voor koffie.
Na het snoeiwerk kwam de hovenier terug om m'n terrasje te vergoten en alle groenafval af te voeren.
Zo werd dus het 'Oh help, wat moet ik in vredesnaam want ik kan nu niets met die tuin' ineens een hele leuke dag met die studenten, en een (deels) opgeknapte tuin.
Juist omdat ik tegen de wbv zei dat ik dat zelf niet kon.

Ik noem mezelf altijd een pessimist: ik verwacht het ergste. Gebeurt dat, dan was ik voorbereid. Gebeurt het niet, dan valt het mee, en ben ik blij.
Niet teveel in paniek proberen te raken bij tegenslag, een ding tegelijk, en durf hulp te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zeer grote plus!
Door te geloven . Te geloven in het goede in de wereld, te geloven in het goede in de mens, te leren geloven dat wij hier op aarde maar een klein deel ervaren van wat wij werkelijk zijn , dat veel relatief is en dat , als we het grote geheel zouden begrijpen , we veel minder zouden focussen op ons kleine leventje.

We zijn door een prachtig licht omgeven , maar we zien het meestal niet . We zijn omringd door positieve energiën maar we kunnen slechts met moeite leren deze positieve energiën toe te laten.

Door te gaan beseffen waarom wij hier op aarde zijn , om te leren en om te groeien en om te ervaren , als we ons dat beseffen , dan relativeert dat alles. Dan zouden we zien dat ook rotte gebeurtenissen ons vormen , ons doen laten groeien en uiteindelijk bloeien.

Veel van de dingen die ons overkomen , gebeuren door ongelukkige keuzes die we maken. Wij mensen maken fouten , en raken in de problemen en het is heel lastig om te beseffen dat de problemen relatief zijn.

Soms , wanneer we verliezen , winnen we . Maar pas achteraf kan je dat leren inzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omgaan met verdriet, tegenslagen en teleurstellingen is een kunst die je eigenlijk 'meegekregen' moet hebben.

Ik ken mensen uit die in het zelfde gezin in dezelfde omstandigheden zijn opgegroeid..waarbij de één er onderdoor ging terwijl de ander zich opwierp anderen te helpen bij hun problemen.

In mijn eerste zin gebruikte ik het woordje 'eigenlijk' omdat je jezelf ook kunt aanleren positief met moeilijkheden om te gaan.

Als ik mezelf naga.. probeer ik altijd van alles en iedereen te leren.

Fouten maken dien je ook te zien als een mogelijkheid tot leren.

Naar mij stellige overtuiging is dat ook het positieve van een fout.

Tegenslagen en teleurstellingen bekijk ik als tegendruk van het leven welke mij uitdagen niet bij de pakken neer te gaan zitten.

Met andere woorden: Ik probeer verdriet, tegenslagen en teleurstellingen als een sportieve uitdaging onder tegemoet te treden.

Bij de huidige crisis denk ik bijvoorbeeld aan de mensen in ontwikkelingslanden en aan het feit dat zij ondanks hun barre levensomstandigheden..tòch nog gelukkig kunnen zijn..terwijl wij in Nederland klagen over 'een paar stapjes terug'

Ik trek dan altijd de conclusie dat wij in ons land een bevoorrechte positie mogen innemen en..dat wij daarvoor dankbaar mogen..misschien wel..MOETEN..zijn.

Als je probeert het leven zo tegemoet te treden..kun je naar mijn gevoel 'gelukkig' overleven ondanks verdriet, tegenslagen en teleurstellingen.

Een heel mooie vraag en daarom een dikke + van mij voor jou.

Groet,

Ton

Toegevoegd na 7 minuten:
In de zin: 'Ik probeer verdriet, tegenslagen en teleurstellingen als een sportieve uitdaging ONDER tegemoet te treden' staat het woordje 'onder' Dit is onjuist.

En de zin moet dus zijn: Ik probeer verdriet, tegenslagen en teleurstellingen als een sportieve uitdaging tegemoet te treden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is voor iedereen individueel en hangt af van een heleboel factoren : jouw genen, jouw mentale veerkracht, gezondheid, opvoeding, levensfase, financiële toestand, leeftijd, sociaal opvangnet etc.

Sommige mensen vertrouwen op hun hart, sommigen vertrouwen op hun verstand.

Ik ervaar tegenslagen en ongeluk niet persé als iets negatiefs. Mijn levensverhaal is (voor anderen) misschien best schrijnend te noemen, maar het heeft mij gemaakt tot wie ik NU ben : doorzettend, realistisch, kritisch, assertiever, mondiger, zelfzekerder.

Ik ben nu 43 en de rimpels verschijnen, mijn dromen vervagen, en ik kan verder in het verleden blikken dan ik in de toekomst kan kijken. Maar toch zou ik niet meer willen ruilen met de periode dat ik 18 was, zorgeloos leefde, droomde van 1001 dingen en het leven nog moest leren begrijpen en achterhalen.

Moeilijkheden zijn nu eenmaal een onderdeel van het leven; zónder moeilijkheden zou je ook geen geluk kunnen ervaren of het naar juiste waarde kunnen schatten.
Accepteer het, deal with it, hou je hoofdje koel, blijf realistisch, en wees sterk zodat je nog sterker zal worden....

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je heel jong bent, kan je niet altijd iets doen aan wat je meemaakt. Wat ik uiteindelijk door tegenslagen ontdekt heb, is dat je leven 1 aaneenschakeling is van keuzes maken. Hoe ouder je wordt hoe beter je uiteindelijk wordt in de keuzes die je maakt. Van foute keuzes leer je immers. Geloof in jezelf en probeer de juiste keuzes te maken.... En het belangrijkste is al meerdere malen gezegd, Kan je iets niet veranderen, accepteer het dan en probeer er mee te leven of het achter je te laten.

Suc6 met alles