Waarom hoef je tegenwoordig niet meer af te drukken na het bloedprikken?

Bij mij word het een bloedbad als ik het ook werkelijk niet doe...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Ik moet altijd afdrukken, waar ik ook prik.
Vind het ook vreemd als dat niet hoeft.
Lijkt me ook logisch, je hebt immers een gat die je even moet dichthouden zodat je lichaam voldoende reparatie middelen aan kan voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat heel regelmatig bloed prikken en bij mij doen ze dat altijd hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger prikten ze bloed uit een vingertop (voor het meten van HB of suiker) met een scherp lancetje, dat met enige kracht snel in de vingertop werd gestoken, waarna je eenvoudig een flinke druppel bloed kon afnemen. (Sommige artsen werken er nog steeds mee trouwens). Dat gaatje was niet groot, maar wel groter dan het gaatje dat de nieuwe snelle prikpennetjes met de miniscule naaldjes tegenwoordig maken. Die bloeden wat minder lang na, waardoor er haast nooit meer een pleister op je vinger hoeft.

Als je echter doelt op het bloed afnemen it de ader (hetzij voor enige buisjes voor onderzoek, hetzij bij bloed geven op de bloedbank) ,moet je echt daarna nog steeds het wondje even stevig dichtdrukken en in elk geval verbinden, hoor. Dat gat is zo groot en recht in de ader, dat het bij vrijwel iedereen nog wel effe nabloedt.

Als je het een keer niet hebt hoeven doen, heb je vermoedelijk een even afgeleide verpleegkundige gehad. Kan gebeuren natuurlijk. Maar ik ben de afgelopen twee weken drie keer geprikt (en honderden keren in mijn vingers natuurlijk) en heb bloed gegeven, en je wordt nog steeds overal geacht het wondje naderhand even dicht te drukken, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik bloed gegeven heb moet ik het gaatje ook altijd even aandrukken. Dat was 30 jaar geleden zo, en nu nog steeds. Een prik geeft een klein wondje en dat kan nu eenmaal een beetje nabloeden. Dat verandert toch niet in de loop van de tijd? Dus lekker dichtdrukken, zodat je niet doodbloedt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De een bloedt nu eenmaal harder dan de ander.
Kan door medicijn gebruik komen of gewoon bij je horen.
Lastig maar geen probleem..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar je dit op baseert, maar het is nog steeds gebruikelijk om na het prikken af te drukken.
Ik werk zelf in het ziekenhuis waar ik regelmatig bloed afneem bij mensen. En die moeten gewoon afdrukken na het prikken. Tenzij ze dat niet kunnen, maar dan doe ik het voor hun.
Het is normaal dat je na het prikken een flinke bloeding krijgt als je niet goed afdrukt. Vooral bij mensen die veel aspirine gebruiken of antistollingsmedicatie. Maar ook bij mensen die direct na het prikken kracht zetten met die arm. Mensen die een stok/kruk gebruiken of een rollator. Maar ook een zware boodschappentas kan je beter even met de andere arm tillen.