Wat gebeurt er in je maag en/of darmen als je tijdens het autorijden wagenziek bent?

Ik ben snel wagenziek, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het komt dat de ene wel snel wagenziek is en de ander weer niet. Ik zou eigenlijk ook wel graag willen weten wat er dat binnen in mijn lichaam gebeurt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

De oorzaak is iets wat fout gaat in het evenwichtsorgaan in de hersenen. Dat evenwichtsorgaan raakt een beetje in de war, omdat de ogen beweging registreren, terwijl het lichaam stil zit. Het gevolg is misselijkheid, hoofdpijn en braken.

Je maag raakt van streek omdat je hersenen iet wat in de war zijn, je hersenen stuurt signalem naar de maag dat er iets fout zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reisziekte, wagenziekte, zeeziekte, luchtziekte of algemeen bewegingsziekte is een verschijnsel dat zich voordoet wanneer de signalen van het evenwichtsorgaan (dat versnelling en beweging registreert) en de waargenomen horizon niet met elkaar in overeenstemming zijn.
Zeeziekte komt bijvoorbeeld voor op zee wanneer een schip over de lengte- en/of breedteas beweegt bij ruwe zee.
Ook in andere transportmiddelen komt bewegingsziekte voor - waarbij meestal termen als 'wagenziekte', 'reisziekte' of meer algemeen 'bewegingsziekte' gebruikt worden.
Overigens kunnen patiënten in elk vervoermiddel dat schommelt ziek worden, dus ook bij het berijden van dieren (paard, olifant, kameel), maar ook en ritje in de theekopjesattractie of achtbaan.
Doorgaans begint de patiënt op te knappen zodra de beweging stopt, een malaisegevoel kan echter nog uren blijven bestaan.
Reisziekte kan beperkt worden door naar een vast punt te kijken gelegen buiten het voertuig......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een controversiële hypothese is dat in vele gevallen reisziekte wordt veroorzaakt door een histamineoverschot. Vaak wordt een histamineoverschot mede veroorzaakt door een tekort aan het enzym diamineoxidase (DAO), die bij de stofwisseling de histamine afbreekt. Er zijn veel huismiddeltjes tegen reisziekte, zoals een watje in één oor (bij rechtshandigen links en andersom), het eten van gember en het naar de horizon turen. Bij wagenziekte kan het zelf besturen van de auto soms helpen.
Over het algemeen geldt dat elke handeling, waarbij de persoon met klachten zelf actief de 'besturing' overneemt van zijn omgeving, van de boot, of het voertuig de klachten flink kan doen afnemen. De persoon wordt dan feitelijk gedwongen zich beter op de omgeving (horizon) te oriënteren en om actief te anticiperen op komende bewegingen (men ziet aankomen dat de boot een golfdal in duikt). Door dit te doen nemen de discrepanties tussen wat het evenwichtsorgaan 'voelt', hetgeen de ogen 'zien' en de feedback uit de sensoren in de houdingsspieren af en daardoor neemt ook het lichamelijk onwel bevinden af. Over het algemeen hebben kinderen vaker last van reisziekte dan volwassenen: men kan er overheengroeien......
Omdat je evenwichtsorganen de bewegingen van het lichaam niet goed kunnen volgen en bijhouden en dus niet goed kunnen verwerken, raak het lichaam de controle kwijt over de maag.

Het lichaam reageert daarop met, wat voor het lichaam de veiligste weg is..het ontdoet zich van de inhoud van de maag.

Het heet dan dat je wagenziek zou zijn, maar in feite verliest het evenwichtsorgaan in de hersenen de controle over wat er aan bewegingen om je heen gebeurt.

Dus eigenlijk zou het beter 'evenwichtzwakte' kunnen worden genoemd.

In de darmen gebeurt er weinig dat verantwoordelijk zou kunnen zijn als oorzaak/reden van de misselijkheid.

Groet,

Ton