Baby heel lang wakker. Wat te doen?

Gisteren is het consultatiebureau geweest. Zij zei dat we het om de drie uur voeden, zoals de kraamverzorgster zei, los moesten laten en de baby (11 dagen oud) op verzoek moesten gaan voeden. Daar zijn we gisteren dus mee begonnen. Ze komt heel vaak (ze drinkt dan vaak maar een borst) en daarna wil ze niet meer slapen, blijft ze onrustig.
Ik heb haar vandaag om 13.00 uur gevoed en sindsdien is ze onrustig en wil ze haar bed niet in. Ze ligt er nu sinds zes uur pas weer in bed.
Ze drinkt wel goed.

Wat moeten we doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Hoi Lianne, hopelijk heb je iets aan mijn antwoord. Ik ben moeder van drie kleintjes (4 jaar, 20 mnd en 8 win) en geef nu voor de 3e keer borstvoeding. Borstvoedingskinderen hebben regendagen. Rond tien dagen, 3 weken, 3 maanden en 4 maanden. Tijdens deze regendagen, die overigens vaak meerdere dagen duren, drinkt je kindje veel langer. Soms wel een of twee dagdieven lang. Zo zorgt je baby ervoor dat de melkproductie groter wordt. Dat zijn voor mama erg vermoeiende en soms frustrerende dagen. Maar ook baby moet deze dagen hard werken. Een tip: geef eraan toe en zorg dat je zelf iets lekkers bij de hand hebt. Het gaat snel over en ik kan je zeggen dat ik inmiddels weer weken lang naar tevredenheid aan het voeden ben. Kijk ook eens op www.borstvoeding.com. Sterkte in deze vermoeiende, maar prachtige, tijd. Je doet het voor het mooiste doel dat bestaat. :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk regeldagen...

Toegevoegd na 2 minuten:
En dagdieven zijn dagdelen... Stomme tekstcorrectie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! Regeldagen. Dacht ik ook gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk regeldagen! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (4)

Kan zijn dat de baby nog honger heeft maar je kunt ook proberen om te gaan wandelen met de baby en zelf ook te genieten van de natuur hierdoor worden baby's meestal rustig en zullen meestal ook in slaap vallen hierdoor zal de baby ook denk ik rustiger worden.

ik hoop dat het helpt
succes

mvg,

Richard
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat je haar om 13.00 hebt gevoed,wanneer was de daarop volgende voeding ?
Wanneer ze onrustig wakker blijft dan zou ik hem of haar bij me houden.Probeer te achterhalen wat er is,wanneer je baby goed drinkt geen pijn lijkt te hebben o i.d ,kun je hem/haar ook goed in een draagzak doen.Jij of je partner geven op die manier aan dat je er bent.Mss vind je baby op die manier rust.
Ook geef je aan dat je kindje 11 dgn oud is,het is belangrijk dat je bij het naar bed brengen steeds een vast patroon laat plaatsvinden.Doe een muziekje aan,en blijf 10 a 15 min weg .Dat klinkt vreselijk gemeen maar er zijn veel babys die zich als het ware in slaap huilen.Je leert op een gegeven moment het verschil in het huilen van je baby.Het huilen wanneer er iets aan de hand is,dus :vraag om hulp !,en huilen wat er ook gewoon bij hoort.
Het is natuurlijk nooit de bedoeling om een baby lang te laten huilen.
Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste moedertje, ongetwijfeld doe jij heel erg je best, maar waar hebben we het eigenlijk over? Een baby van 11 dagen jong die jou nu al haar wil oplegt? Jij bepaalt of ze naar bed gaat en wanneer. Dat ze één borst drinkt is normaal, bij de volgende voeding begin je dan met de andere, volle, borst. Ze hoeft ook helemaal niet naar bed of in de wieg. Misschien vindt ze dat wel ongezellig. Leg haar gewoon na de voeding en het verschonen in de box, dan valt ze waarschijnlijk vanzelf wel in slaap. Het is een pittige tante die veel energie heeft, dus je mag haar best wel moe maken door met haar te spelen en te tutten. De wijkverpleegster bedoelt waarschijnlijk dat je haar niet na 3 uur wakker hoeft te maken voor de volgende voeding, maar dat je gewoon mag wachten totdat ze vanzelf komt. "s-Nachts moet ze natuurlijk wel gewoon in haar wiegje, want anders krijgt ze geen dag- en nachtritme. Heel veel succes en het gaat vast helemaal goed komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mamarianne, mooi antwoord, maar een baby van elf dagen kan nog niet manipuleren of bewust een wil opleggen. Hoewel je antwoord best nuttige tips bevat, is haar geval een klassiek geval van regeldagen. Aan toegeven dus en binnen enkele dagen is de voeding op niveau en baby en mama blij. Het is zwaar, niet voor niets geven veel moeders de brui eraan rondom drie weken (tijdens de tweede regel periode), maar als je die door bent, gaat het bijna als vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Stellalala, ik bedoelde ook helemaal niet dat een baby van die leeftijd kan manipuleren. Ik bedoelde juist dat de moeder meer zelfvertrouwen moet hebben en niet meer klakkeloos in alles met de baby mee moet gaan. Ik heb mijn 3 kinderen tot 10 maanden gevoed, maar regeldagen is iets nieuws voor mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat men toen niets van regeldagen wist ging het ook vaak fout met de borstvoeding, kind komt te vaak dus melk zal wel op zijn.... stoppen dus. Gelukkig weten we nu dat baby juist vaker komt om de melkproductie op te voeren .
Een goede dame van het consultatiebureau ;-)
Je kindje is pas 11 dagen oud dit is heel normaal drink gedrag ze hebben immers maar een maagje te grote van een vingerhoedje.

5 uur wakker zijn na een voeding is niet zo raar
alle kindjes zijn anders in slaap behoefte let niet op wat het boekje zegt.

Het onrustige kan meerdere redenen hebben
krampjes , dwars boertje of gewoon mama honger.

Persoonlijk hield ik dan altijd mijn meisje gewoon lekker tegen me aan dan werd ze heerlijk rustig
Heb je al eens aan een draagdoek gedacht dan kun je je handen vrij hebben terwijl je kindje ondertussen precies heeft wat ze nodig heeft.

Luister naar je gevoel
als je gevoel a zegt en een ander B is het antwoord 99 % zeker A