Hoe leer ik mijn eigen grenzen herkennen, zodat ik ze niet meer overtreed?

Ik ben iemand die vaak over zijn eigen grenzen heen gaat.

Bijvoorbeeld als iemand tegen me zegt, kun je me hier mee helpen of als ik zelf druk ben met dingen.

Dan merk ik eigenlijk diezelfde avond, of die dag daarna dat ik doodop ben en dat ik dus echt over mijn grenzen van laten we zeggen energiek aankunnen ben.

Kijk, ik kan natuurlijk wel aangeven als het mij teveel word, maar dan moet ik echt merken wanneer het teveel wordt.
Als ik het merk, is het eigenlijk al te laat.

PS: mijn hoofd speelt ook een rol, die zegt me van, joh dit kun je wel aan of, maak je geen zorgen, dat heeft niet zo'n impact etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je jezelf moet aanleren om de in de door jou bedoelde situatie eens tegen die ander te zeggen dat je wel wilt helpen zodra je de gelegenheid, maar dat je nu even druk bezig bent met andere zaken. Die ander zal dat vast wel begrijpen en zal blij zijn dat je ook daadwerkelijk helpt. Als je je opstelt zoals je nu doet moet je inderdaad oppassen dat mensen geen misbruik van je gaan maken.
Wat dat betreft las ik vandaag toevallig een heel toepasselijke spreuk:

"Het probleem met de meeste van ons is dat wij liever worden geruïneerd door lof dan gered door kritiek"

Ja, denk daar maar eens even over na.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft aan dat je er zelf van bewust bent dat je over je grenzen bent gegaan. Dat is al één stap in de goede richting! Want als je je er niet van bewust bent wordt het lastig om er wat aan te gaan doen. Goed zo!

Dan moet je uiteindelijk natuurlijk ervoor zorgen dat je niet meer over je grenzen gaat. Dat is een proces wat je in kleine stappen moet nemen. Telkens weer terugvallen en opnieuw beginnen.

Het is belangrijk dat je als je je ervan bewust bent, kritisch naar jezelf gaat kijken en je afvraagt: hoe komt het dat ik over mijn grenzen ben gegaan? In welke situaties gebeurt dat? En wat kan ik een andere keer in een zelfde situatie anders doen? Vooral die laatste vraag is belangrijk.

Met het antwoord op de laatste vraag ga je aan de slag. Als je weer eens zo'n situatie tegenkomt probeer je dat uit te werken. Maar zoals ik al zei: het is een proces van vallen en opstaan. Je gaat telkens weer over je eigen grenzen heen. Maar probeer moed te houden, je zult zien: op een gegeven moment ga je het automatisch goed doen.

Als je hier tegenaan blijft lopen en er steeds meer last van gaat krijgen adviseer ik je naar de huisarts te gaan (vooral omdat je schrijft mijn hoofd speelt ook een rol). Het wil echt wel eens lekker opluchten als je alles is een keer eruit gooit. Je huisarts kan je eventueel verder helpen of doorverwijzen.

ps. ieder mens is een mens, dus nee zeggen mag! Het is niet gek als je eens keer iets niet aan kunt! Je bent ook maar een mens en iedereen is weleens een keer moe. En bedenk: er zijn genoeg andere mensen die ook weleens een keer wat kunnen doen!

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dat inderdaad jezelf aanleren, maar het kan zijn dat het niet lukt.
Het kan zijn dat je er steeds tegenaan blijft lopen en 'duwtje in de goede richting' nodig hebt. De huisarts is dan de eerste persoon waarbij je je verhaal kwijt kunt. Als ik kijk naar wat CopyDen schrijft, dan is het niet overbodig dit gezegd te hebben. Vooral omdat CopyDen schrijft, het heeft ook te maken met mijn hoofd. En iets wat in je hoofd zit is er niet heel gemakkelijk uit te krijgen. Soms heb je daar weleens hulp bj nodig.
Je grenzen kun je pas bepalen als je weet wat je wilt. Intuitief/instinctief antwoord geven op vragen lijkt makkelijk maar kan heel bezwaarlijk voor je zijn.

Een goed advies is: vraag bedenktijd voor je antwoord geeft. Denk er dan over na en kom dan op de vraag terug. Er zijn maar weinig mensen die direct antwoord eisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer iemand je hulp vraagt kun je zeggen - ja, maar pas over een uur, of een dag. Dat geeft je de tijd en rust om te bepalen hoe veel tijd/energie je wilt geven. Of je zegt dat je het nog niet weet en dat je er even over moet nadenken. Dat geeft je de tijd om goed bij jezelf na te gaan of je wilt en kunt helpen. Probeer je voor te stellen hoe je je zult voelen als je die persoon geholpen hebt - dus na afloop. Heb je het gevoel dat jou dat energie heeft gegeven, dan doe je het wel; als je aanvoelt dat het een energielek is, dan doe je het niet, of niet helemaal, dat ligt een beetje aan het soort hulp dat van je wordt gevraagd.
Als de vraagsteller je onder druk zet (joh, doe niet zo moeilijk, ik heb je hulp NU echt nodig en het duurt maar even), probeer dan voet bij stuk te houden, of verzin een smoesje om jezelf even de tijd te gunnen.
Probeer je hoofd een beetje uit te schakelen en probeer meer te handelen vanuit je gevoel. Dat is niet altijd makkelijk, maar als je de tijd neemt leer je het vast.