Kan een arts door bloed te prikken zien wat mijn oestrogeen niveau is?

Met andere woorden: kan een arts zien door bloed te prikken of ik een laag oestrogeen niveau of juist hoog of normaal heb? Of moet hij dan andere (inwendige) onderzoeken doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (1)

Het oestrogeengehalte is inderdaad in het bloed te bepalen.

Wat voor onderzoeken er verder eventueel nodig zijn, hangt af van je klachten, en wat de reden is dat er bij jou uitgezocht moet worden wat je oestrogeenwaardes zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk maar eens op onderstaande site:

"Wat wordt getest?

De test meet de hoeveelheid oestradiol in bloed. Oestradiol is het belangrijkste vrouwelijke geslachtshormoon en het maakt deel uit van de groep van oestrogenen. Het wordt voornamelijk in de eierstokken (in de rijpende eicellen, de follikels) gemaakt onder invloed van LH en FSH. Bij vrouwen na de overgang en bij mannen vindt de belangrijkste vorming van oestrogenen plaats in het vetweefsel.

Oestradiol wordt gemaakt uit de mannelijke steroïdhormonen testosteron en androgenen. Hiervoor is het enzym aromatase nodig. De rijpende follikels bevatten veel aromatase en er worden veel androgenen gemaakt.

Oestradiol is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de uiterlijke vrouwelijke geslachtskenmerken (borstvorming, vrouwelijke vetverdeling). Samen met progesteron zorgt het in elke menstruatiecyclus, voor de ontwikkeling en rijping van de baarmoederwand, zodat een eventuele bevruchte eicel kan innestelen.

Oestradiol is ook noodzakelijk voor het in stand houden van gezonde en sterke botten. Botgroei en botstructuur zijn zowel in vrouwen als in mannen afhankelijk van oestradiol.

Oestron, een ander oestrogeen, wordt soms gemeten om de oorzaak van een verhoogde oestradiol in kinderen met vroegtijdige borstvorming te achterhalen. Oestron wordt voornamelijk gevormd in vetweefsel uit androgenen en wordt zeer weinig in de eierstokken gemaakt. Oestron wordt verder omgezet in oestradiol."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt. Maar het werkt niet als je "
De pil" of andere voorbehoedsmiddelen gebruikt waar hormonen in zitten. Daar moet je eerst 6 mnd mee zijn gestopt. Voor het bloedprikken.