kan je na het innemen van een medicijn naar de wc?

ik ben net naar de dokter geweest en ik heb net een medicijn gekregen die ik moest slikken , maar na een uurtje ging k naar de wc voor de grote boodschap... is die medicijn nu weg uit mn lichaam? en heeft het nu geen werking meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.7K

Antwoorden (4)

Nee hoor, het medicijn zit tegen die tijd nog ergens in je maag, en is al grotendeels in het bloed opgenomen (afhankelijk van type medicijn).
Lees je maar eens in over het verteringssysteem, iets wat je eet is echt niet binnen een uurtje aan de andere kant er weer uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kun je makkelijk zien als je veel spinazie hebt gegeten. Je ontlasting is pas de dag erna groen, dan is het dus pas helemaal 'verwerkt' door je lichaam.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan je ontlasting. Als je heel erg vloeibare diaree hebt, kan het zijn dat je niet genoeg medicijn in je lichaam hebt, dus is de werking niet optimaal.( net als water drinken en het meteen weer uitplassen. ( nog sneller bij een blaasontsteking bijv)
Bij gewone ontlasting is het niet erg. Maar bij het eerste zou het in de bijsluiter moeten staan of neem dan even contact op met je huisarts bij twijfel en voor zekerheid :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dat middel wordt in je bloed opgenomen, meestal voordat het in de dikke darm wordt opgenomen. Sommige middelen worden pas IN de dikke darm opgenomen, maar de enige reden tot zorg zou dan zijn als je waterdunne diarree hebt. Wat je oraal inneemt (dus in je mond neemt en doorslikt) is nog láng niet in de dikke darm na een uurtje.

Als je een zetpil zou nemen (dus via de anus) en je gaat binnen een uur naar het toilet, kan het zijn dat het middel nog niet helemaal is opgenomen. Maar dan nóg zou voor de meeste middelen gelden dat in een uur tijd er al vrij veel is opgenomen in je bloed, dus dat het niet zo heel erg is dat je de resterende zetpil dan uitpoept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee in principe niet, dit omdat je medicijnen worden opgenomen in je bloed. er zijn echter wel medicijnen die je anaal moet in nemen. maar ik weert niet of die dan uit je lichaam zijn.