Kan diabetes type 2 iets te maken hebben met eerder gebruik van Prednizon?

Zo'n 10 jaar vóór het diagnosticeren van diabetes type 2 heb ik een jaar lang prednison moeten gebruiken. Ik meen dat ik ergens gelezen te hebben dat hier een samenhang tussen kan zijn.
Nu zou ik weer prednison moeten gaan nemen i.v.m. chronische jicht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er is een samenhang tussen het langdurig gebruik van prednison en het optreden van diabetes. Het lichaam kan minder goed glucose 'verwerken' (wordt er meer tolerant voor), waardoor hogere bloedsuikerspiegels kunnen ontstaan. Dit kan diabetes verergen of manifest maken (het ontwikkelt zich daardoor als het ware 'definitief').

Diabetes type 2 heeft over het algemeen andere oorzaken, deels vaak leefstijl-gerelateerd, wat echter niet altijd het geval hoeft te zijn. Aangezien er maar liefst 10 jaar tussen het optreden van diabetes type 2 en het prednisongebruik zit, lijkt het me niet erg aannemelijk dat de prednison de oorzaak van de diabetes is geweest. Helemaal zeker weet je dat natuurlijk nooit, want het kan al die tijd niet ontdekt zijn, maar ik denk niet dat een verband hier logisch is; het is waarschijnlijker dat de diabetes type 2 los daarvan is ontstaan.

Misschien dat voor de jicht een alternatief middel beter is. Op zich is kortdurend gebruik, een stootkuurtje niet zo'n probleem, maar er zijn ook andere middelen (NSAID's of colchicine). Ook kan een onderhoudsbehandeling in de vorm van allopurinol wellicht nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, Galenicus, (zie ook reactie vorige vraag). Een +!
Het alternatief colchicine én allopurinol slik ik reeds; heeft te
weinig effect. En NSAID's zijn ze terughoudend mee i.v.m. leverfunctie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat vervelend zeg dat je dat al gebruikt en het dan nog niet goed helpt! Sterkte in ieder geval en hopelijk wordt er nog iets passends gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral het beste antwoord omdat de twee alternatieve medicijnen erin genoemd werden.

Andere antwoorden (1)

Ja. Bepaalde soorten ontstekingsremmende medicijnen, waaronder prednison, kunnen als bijwerking diabetes hebben. Dat heet met een moeilijk woord 'steroïd-geïnduceerde' diabetes. Ruim twee op de tien mensen die deze medicijnen gebruiken, krijgen daardoor diabetes. Dat komt vooral doordat het lichaam door de medicijnen minder goed reageert op het hormoon insuline. En insuline heb je nodig om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Diabetes die is gekomen door prednison gaat soms weer over na afloop van de prednison-kuur, maar het kan ook blijven.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt +.
http://www.bloedsuiker.nl/index.php?edition_id=426&article_id=3638
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, Fremar, (+), en Crea, voor de nuttige link. Ik heb er veel aan, zo ook aan het antwoord van Galenicus, ook een (+)!