Is kokosvet gezond?

Ik heb heel lang gehoord dat kokosvet het gezondste vet zou zijn. Een vriendin van me raadde het me aan als het gezondste vet om in te bakken. Ik doe ook al enkele jaren elke dag kokosmelk in mijn muesli iedere dag, ervan uitgaand dat de vetten daarin eerder gezond dan ongezond zouden zijn. Nu kwam ik onlangs tot de ontdekking dat de vetten erin zomaar eventjes 91% verzadigde vetten zouden zijn. Verzadigde vetten zitten vooral in dierlijke producten. Verzadigd vet zou het LDL-cholesterol in het bloed verhogen en een te hoog LDL-cholesterolgehalte zou niet goed zijn voor de bloedvaten.
Is het nu ongezond dat ik elke dag zo'n 250ml van die romige kokosmelk nuttig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Bedoel je die kokosmelk uit blik, ook gebruikt om te koken? Dat is namelijk 520 kcal voor 250 ml: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=43
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste Godmiljaar, Of iets gezond of ongezond is kan niet zomaar gesteld worden. In feite is iedere stof of voedingsmiddel ongezond in een te hoge dosering, zelfs aan een teveel aan water kun je overlijden. Ik bedoel dan niet verdinken. Een tekort aan water is ook ongezond en zelfs dodelijk zoals bekend. Het is dus zaak de balans te vinden. Omdat ik een boeddhist ben juich ik gebruik van plantaardige vetten toe. Kokosolie bevat relatief veel verzadigd vet. Rustig aan met de kokosmelk is altijd verstandig, rustig aan met vetten in het algemeen kan ook geen kwaad. Let met name op transvetten die onder andere verwerkt zijn in koekjes en dergelijke, chips en zoutjes. Laat je cholesterol eens testen door de huisarts. Dan weet je gelijk hoe je ervoor staat en of je iets moet aanpassen. Succes!

Antwoorden (2)

Het idee dat verzadigd vet ongezond is, is in hoge mate achterhaald. Er is ook geen duidelijk verband tussen vet dat je eet en cholesterol in je bloed; de meeste cholesterol wordt door je lever gemaakt van koolhydraten.
Of kokosvet meer of juist minder gezond is dan ander vet, is eigenlijk onduidelijk. Er is in ieder geval één duidelijk pluspunt; omdat kokosvet verzadigd vet is, is het weinig gevoelig voor bederf (ranzig worden) en kan het ook goed verhit worden; beide komen door de afwezigheid van onverzadigde bindingen die gevoelig zijn voor oxidatie.
Voor de rest geldt dat kokosvet in ieder geval heel anders wordt verteerd door het lichaam. Omdat het bestaat uit middellange vetzuur ketens kan het niet goed opgeslagen worden in vetcellen (daarvoor zijn lange vetzuurketens geschikter) en wordt het bij voorkeur verbrand. Kokosvet is daardoor ook ketogeen, is dat volgens sommigen ook gezond is.
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Uw stelling dat verzadigde vetten niet ongezond zijn is pertinent onwaar, integendeel, zij verkorten onze levensduur, u geeft hier foute informatie, daarom van mij een -
https://www.mijngezondheidsgids.nl/verzadigde-vetten-verkorten-levensduur/
tinus1969
5 jaar geleden
@Z512099, jouw informatie en link is achterhaald. Er is geen helder biochemisch mechanisme dat verklaart waarom vet ongezond zou zijn; de klinische data zijn grotendeels gebaseerd op epidemiologische studies met lage bewijskracht.
De grote
"Is het nu ongezond dat ik elke dag zo'n 250ml van die romige kokosmelk nuttig"

Als we even voorbijgaan aan de discussie of verzadigd vet wel of niet slecht is, en alleen naar de totale hoeveelheid vet kijken, dan is is het al duidelijk dat dit niet zo gezond is. In 250 ml kokosmelk zit ongeveer 56 gram vet, je krijgt dan ongeveer 506 Kcal hieruit. Nu blijkt uit best wel wat onderzoek naar eetgewoonten van bevolkingsgroepen waar bijna geen hart en vaatziekten voorkomen, dat die allemaal 20% of minder van hun calorieën uit vetten halen. Zie bijvoorbeeld deze artikelen:

https://academic.oup.com/ije/article/41/5/1221/712631

met commentaar van een van de originele auteurs hier:

https://academic.oup.com/ije/article/41/5/1225/712708

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)30752-3/fulltext

en een nieuws artikel over dit onderzoek hier:

https://www.theguardian.com/society/2017/mar/17/tsimane-of-the-bolivian-amazon-have-worlds-healthiest-hearts-says-study