"hete" pijnscheut in nek, dagenlang kramp

Ik heb eigenlijk behoorlijk vaak last van zo'n pijnscheut in m'n nek als ik een verkeerde beweging maak of verkeerd heb geslapen. Dat geeft dan eerst zo'n heel heet en pijnlijk gevoel met als gevolg een stijve nek. Nou weet ik dat dit wel vaker voorkomt, maar ik heb het echt best vaak. Ik loop dan echt een week met een verkrampte nek rond, en dit trekt ook door naar mijn schouders en bovenrug. Nou vraag ik me af of ik oefeningen kan doen om dit wellicht wat te verminderen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Antwoorden (7)

Tja, ik weet dat iedereen dit een standaard antwoord vindt, maar ik zou eens langs de dokter gaan als ik jou was. Iets dat steeds terugkomt en lang aanhoudt zou wel eens een andere oorzaak kunnen hebben dan je op het eerste gezicht denkt.

Succes ermee!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord! Ik blijf het 'typisch' vinden dat men niet naar de huisarts gaat, maar dit soort klachten op GV zet op zoek naar een antwoord. Niet verboden, maar wel typisch dus.
Meestal een koutje gepakt... Smeer er tijgerbalsem op en midalgan... Hou het dus warm en ontspan het steeds weer...

In twee dagen is het dan weg...

En leer waarom je dat kreeg om recidive te voorkomen...

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor de volledigheid ook nog dit: Het kan ook Kundalini zijn... De schok van het hoofd kan zo snel links EN rechts tegelijkertijd zijn dat het uitermate pijnlijk is, zodanig dat je bijna bewusteloos valt, maar ik denk niet dat dit hier bij jou speelt... En dat blijft ook even duren, niet 2 dagen maar een half uurtje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ongetwijfeld geantwoord met de beste intenties, maar nekklachten moet je zeer serieus nemen. Een midalgannetje erop smeren kan de indruk wekken dat het allemaal wel meevalt (en hopelijk is dat ook zo). Het enige advies is zoals meestal bij medische vragen; naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus, iedereen zegt dat al, dus waarom moet ik dat dan nog en bovenin staat het ook al: Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts. dus waarom moet ik dat nog elke keer weer apart vermelden?
paulus811
14 jaar geleden
Hi XiniX, je hebt wel een punt maar wat is er mis om de vragensteller met z'n allen de enige juiste kant op te duwen, namelijk die van de voordeur van de huisarts? En je gaf als tweede antwoord, dus hoe weet je nou wat de rest na jou gaat antwoorden (jaja, ik weet t stiekem ook wel, want de huisarts is altijd het antwoord op dit soort vragen)? Nou, ik hoop dat na jou advies de klachten over zijn en jij de 10 puntjes scoort, dan valt de ernst gelukkig dus mee (en dat is voor ons tenslotte ook het voordeligst ;-)
Eerts het advies van Xinix volgen. Mocht het niet overgaan, dan naar een goede Chiropractor gaan.
Pijn in de nek kan nl. ook komen door een probleem in de stand van je rug- of nekwervels. Heb ik ook gehad en een chiropractor heeft me hier van afgeholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nee, eerst langs de huisarts. Dat de pijn in de nek gevoeld wordt wil niet automatisch zeggen dat daar ook de oorzaak zit. Een MRI scan kan dit uitwijzen, maar daarvoor moet je eerst langs de arts en een diagnose laten stellen. Tot die tijd kan een chiropractor meer schade aanrichten dan goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Chiropractor is dé specialist op het gebied van rug- en nek, die kunnen zien of er iets mis is of niet.
Ik heb heel lang bij huisarts en fysiotherapeut gelopen en niets hielp, tot ik naar een chiropractor ging en die zag meteen waar het probleem zat.
Maar goed, ieder zijn eiegn keuzes, dit is wat ík zou doen.
paulus811
14 jaar geleden
Iris, je hebt wel gelijk dat het de specialist voor nek en rug is maar dat er iets mis is, is al duidelijk. Een chiropractor is geen neuroloog en de klachten kunnen net zo goed vanuit het zenuwstelsel komen. Een goede chiropractor zal ook eerst de oorzaak willen weten voordat de behandeling begint, dus jouw antwoord is niet per se fout (ik geef ook geen min ;-). Toch blijf ik van mening dat de huisarts de eerste persoon is die je met nekklachten moet bezoeken, pas daarna zijn de specialisten aan de beurt.
Heb dat ook. Na rontgenstraling duidelijk een vorm van arthrose. Remedie : mee leren leven. Toch empirisch vastgesteld dat de pijn weggaat bij warm en droog weer, met een motosjaaltje ,door niet krampachtig dezelfde houding aan te nemen achet een computer of leestafel enz. Maar de wijze raad is altijd : contacteer een arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het eerst eens met je huisarts bespreken.

Een goed kussen is ook van belang en heeft niet altijd met duur te maken, maar welke voor jou de beste ondersteuning geeft. Je nek moet namelijk ondersteund worden en niet alleen je hoofd. Dus tussen je hoofd en nek moet geen ruimte zitten.

Verder tijgerbalsum erop, en als je op de bank zit even een lekkere warme kruik ertegen aan, wel in een handdoek wikkelen anders wordt dit weer te heet.

Als je spieren warm zijn kan je nek en schouders proberen los te maken door te bewegen en dan voorzichtig je hoofd en nek maar niets forceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het KAN een zenuw zijn die in de knel komt door een vernauwd foramen (opening in een wervel waar de zenuwstreng uit komt)of vernauwing in de wervelkolom
bv. een nekhernia, mede omdat je vertelt dat het vaker voorkomt en een week duurt.
Een koutje op de nek mag hooguit een paar dagen duren
Ik denk niet dat het een spierkwestie is, de spieren spannen zich JUIST TER BESCHERMING VAN JE NEK en nemen deels de functie van de wervels over, dat is niet in een paar dagen over, vandaar dat de stijve nek ook langer blijft bestaan.

Acties die de spieren weer slap maken (balsem , chiropraxie, nekkraag, massage, spierverslappers) kunnen dus ongewenst of zelfs schadelijk zijn.
Laat je verwijzen naar een NEUROLOOG, geef je nek rust
(liggen op bank of bed) en draag ook in huis een sjawl oid, om de spieren die hard moeten werken , warm te houden.
IK ZOU DIT SERIEUS NEMEN, onjuist handelen kan invaliderend werken, geef vooral ook aan bij huisarts/ neuroloog dat je uitstaling hebt naar onderrug en schouders en dat zich dit vaker voordoet, dit zijn aanwijzingen dat het mogelijk niet om een koutje gaat.
Ontstekingsremmers (bv voltaren) kunnen wel helpen
maar laat het onderzoeken en pak door als de klacht niet serieus genomen wordt.

Ik hoop van harte dat ik het mis heb, ik heb op dit gebied echter veel ervaringsdeskundigheid.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit iets verkeerd in de wervelkolom. Een uitkomst is een manuele therapeut.