Kunnen klassieke autisten ook een hoger opleiding afronden?

Ik heb het hier niet over Aspergers maar over klassieke autisten die weinig commucatieve vaardigheden hebben...

Zijn er ook autisten die een hoger onderwijs of universitaire opleiding afronden?

Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet? Intellectueel gezien doen ze toch niet onder voor anderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Intelectueel zitten ze vaak zelfs hoger dan anderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft het niet over aspergers. Bij Klassiek autisten komt het IQ in alle gradaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Punt 2 is dat er op het HBO en de uni meer dan alleen iets slims van je wordt verwacht itt havo/vwo. Stages kunnen een probleem zijn en samenwerken kan een struikelblok zijn (wordt nog wel eens door de vingers gezien op het VO).

Antwoorden (4)

Ook in klassike autisme heb je rangen. Als je een lichte mate hebt kan het. De vraag blijft echter of hij/zij het in de praktijk kunnen toepassen. Klassike autisten zijn vaak namelijk enorm inteligent maar sociaal niet erg vooraanstaand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe moet een hbo of universitaire studie qua intelligentie voor veel autisten wel lukken maar stages zullen waarschijnlijk een probleem worden. Kies dus een goede studie waar stages zo zijn georganiseerd dat het kan of waar je een begeleiding krijgt die rekening houdt met je communicatieve vaardigheden.

Kortom kies voor een opleiding die je opleidt tot iets waar je ook daadwerkelijk je werk kan doen als klassiek autist. Bespreek daarna op de opleiding van je keuze wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ene mens is de ander niet en dus is de ene klassiek autist ook de ander niet...

Er zijn zat klassiek autisten die inderdaad hoger onderwijs of zelfs een universitaire opleiding kunnen afronden. Maar het is niet alleen van hun intelligentie afhankelijk maar ook van de vorm van autisme. Zeker op de universiteit wordt veel initiatief verwacht en dat kan voor autisten moeilijk zijn. Ook zal er veel samen moeten worden gewerkt op het HBO en de unief.

Er zijn ook klassiek autisten die niet tot nauwelijks kunnen praten, voor hun zal HBO/unief uiteraard niet haalbaar zijn, evenals voor hen die echt niet instaat zijn te communiceren (dus ook niet met veel moeite). Voor de meeste ernistge klassieke autisten zal het lastig zijn dit onderwijsniveau te halen. Maar er zijn zat klassiek autisten (zij het meestal in een 'lichte' vorm) die daar wel een diploma halen.

Het verschilt dus van mens tot mens, maar is dat niet in elke 'groep' mensen zo? Ook niet alle doven gaan naar het HBO/unief, andere wel. Niet alle blinden, maar sommige wel. Niet alle mensen met bruin haar ommaar wat te noemen, maar sommige wel. Verruit de meeste mensen studeren nooit aan het unief. Voor klassiek autisten geldt het zelfde. De meeste niet, maar sommige wel. Al zal het voor hun moeilijker zijn en zullen ze er harder voor moeten knokken, het is in principe, als ze er de inteligentie voor hebben, zeker haalbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk! In België bijvoorbeeld is het mogelijk om je in te schrijven voor een opleiding met een "examencontract," wat betekent dat je geen lessen volgt, maar enkel aan de examens deelneemt op de campus. Je verwerkt de leerstof dan volledig zelfstandig.