Kan een dokter mijn depressie verhelpen?

Ik ben al een poos depressief sinds het overlijden van mijn oma en de problemen in mijn relatie. Mijn eigenwaarde daalt, denk teveel na over dingen en mijn sociale eigen leven verzwakt met de dag. Ik probeer afleiding te zoeken d.m.v fitness en muziek maken. Ik heb nog steeds geen opleiding gevonden voor volgend jaar. ik zit nu een half jaar thuis omdat ik mijn ICT diploma behaald heb. Ik probeer zoveel mogelijk te werken om alles even te vergeten. Maar ik heb het gevoel dat ik steeds lichamelijk en geestelijk verder wegzak. Ik heb met mijn ouders gepraat maar dat geeft me niet echt voldoening. Ik probeer aan mijn eigen te werken maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken. De laatste tijd ben ik ook emotioneel heel zwak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (16)

ik zou zeker eens met je huisarts gaan praten..
Hij kan je eventueel doorsturen naar een specialist!
Blijf er in ieder geval niet mee door gaan zonder hulp..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik zou zeker naar de dokter gaan, die kan je tijdelijk ondersteunen met medicijnen ofzo. Of hij kan je doorsturen naar iemand die je kan helpen.
Wel heel goed van je dat je eraan werkt,dat je afleiding zoekt en niet onder de dekens kruipt, heel goed!

Sterkte en succes!

Toegevoegd na 31 seconden:
met medicijnen bedoel ik dan antidepresiva
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dokter kan niet zomaar je depressie verhelpen.
hij kan je pillen voorschrijven, maar echt waar: die hebben zo veel bijwerkingen en zijn bovendien verslavend, dat lijkt mij geen goed idee.

Wat je dokter mijns inziens het beste kan doen en daar kun je ook naar vragen:
Je doorsturen naar een psycholoog.
Een samenstelling van problemen kan iemand ziek maken.
Maar om te voorkomen dat je werkelijk erg ziek wordt, kan het heel goed helpen om eens te praten met iemand die aftand neemt en geleerd heeft om dingen op een rijtje te zetten en advies te geven.

Psychologische hulp zit vaak voor een deel in het basispakket van je verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga alsjeblieft naar een arts, want deze vraag is te complex voor GV, daarbij moet een ARTS je op CONSULT hebben gehad je hier iets over te kunnen melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.
Stap 1 in de oplossing is een bezoek aan de huisarts.
Stap 2 is door die huisarts doorverwezen worden naar een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaal voor je zelf welke punten die je nu opnoemt het belangrijkste voor je zijn.
Het overlijden van je oma, kan en mag niet op num. een staan!
Problemen in je relatie zou dat wel best wel kunnen zijn.
Je eigen verstoppen in sport en muziek is natuurlijk je eigen voor de gek houden, want na afloop zijn je probemen nog even groot. hooguit heb je er even niet aan gedacht.
Emotioneel zwak zijn is een goed teken, bij een ernstige depressie ben je dat punt meestal al voorbij.
Emotioneel zijn , is een manier van je lichaam en geest, om je problemen te verwerken, een potje janken helpt vaak beter dan de pillen van de dokter.
Maak voor je zelf een lijstje waar al je negatieve punten op staan, in volgorde van belangrijkheid, dan krijg je overzicht, doe dat iedere maand, dan zie je wat er verandert.
Maak ook een lijstje van de positieve dingen, zoals muziek maken (erg belangrijk).
Probeer je relatie probleem op te lossen, waarschijnlijk is dat de grootste boosdoener.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt: emotioneel heel zwak. Moet je veel huilen? of ben je snel boos? Er zit kennelijk iets.
Vraag aan je huisarts of je naar een psycholoog mag, die kan je helpen alles weer een klein beetje op een rijtje te krijgen. Probeer nog heel even zonder medicijnen.

Verder probeer eens een lijstje te maken van dingen die je vroeger echt leuk vond om te doen, of mee te maken.
En kijk dan eens welke van die dingen je nog steeds leuk vindt, zijn er dingen bijgekomen, afgegaan.

Bedenk, dat niemand voor niets leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan de dokter niet, dat kun je alleen zelf. ALLEEN zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dokter kan de zaken op gang brengen. Die kan beoordelen hoe jij weer het beste je beter kunt voelen. Medicatie kunnen je gevoel wat onderdrukken zodat jij als persoon wat meer lucht kunt krijgen.
Ook is het verstandig om met je rouwproces te gaan beginnen. Dit kan samen met een therapeut. Iemand waarmee jij jouw mentale moeilijkheden op een rijtje kan zetten.

Onthoudt 1 ding, alleen jij kan jezelf weer herstellen, anderen kunnen je hierbij helpen, maar alleen als jij dat toelaat en als jij het aangeeft en in gang zet.

Waar wacht je nog op, je geeft al aan dat je het niet meer alleen kunt. Pak die telefoon en bel je huisarts. Het is helemaal niet minachtig. Je ziet zelf dat je meer en meer ten onder gaat.
Doe, doe, doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!
Als je er echt helemaal doorheen zit en je voelt je steeds verder wegglijden, kun je met je huisarts gaan praten en je antidepressiva laten voorschrijven.
Ik vind dat je dat beter aan professionals over kunt laten. Laat je door verwijzen naar het GGZ. Je krijgt dan praatsessies met een Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige of een psycholoog. Mocht het allemaal dan niet zo vlotten dan kun je na een gesprek met een psychiater alsnog antidepressiva krijgen.
Ik heb zelf ook bij het GGZ gelopen en praten helpt. Echt waar. Een gesprek met professionals bij het GGZ is toch wel wat anders dan een praatje met familie, vrienden of huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan ik rustig leven en deze vragen eerlijk beantwoorde.

Wat neem ik je kwalijk.
Waar ben ik boos over.
Waar ben ik bang voor.
Wat ik je nog zou willen zeggen.
Ik vergeef mezelf dat…….
Ik vergeef jou dat…….
Ik hou van jou omdat……..

Beantwoord deze vragen en dan weet je of je overspannen bent of alleen onzeker. Mij heeft het geholpen om eerlijk te zijn naar mijn zelf.
Een Oma verliezen is heel erg, vooral als je er een goede band mee had. Maar het is een natuurlijk verloop. Een kleinkind verliezen is zo onatuurlijk daar komt een oma bijna niet over heen. Wees blij dat je oma dat niet heeft mee gemaakt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit bijna in dezelfde situatie.
Mijn broer is jong gestorven.

Alleen mijn werk heeft er ook mee te maken.
Ik krijg nu gesprekken met een psychiater en ondersteuning d.m.v. medicijnen.
Het wordt steeds moeilijker om goed te functioneren.
Ook je eigen waarde daalt.
Toch zul je het zelf moeten doen!
Zoek leuke ,maar even zo belangrijk dingen die je voldoening geven.
Werk,vrienden en positieve mensen.
Mensen die goed kunnen luisteren.
Waardering krijgen voor wie je bent en wat je doet is super belangrijk.
En jij bent belangrijk en kan iets betekenen .Dat is een zekerheid.
Zoek naast je werk een hobby en doe iets!
Zoek de goede mensen en die zijn er.!
Veel sterkte
Ik doe trouwens hetzelfde :Fitness en muziek.
Ook ik moet mezelf vaak weer moed in praten en initiatieven nemen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi het is goed dat je merkt dat je het niet alleen kan ,je hebt alvast een goede wil en dat is het allerbelangrijkste dat je ervoor kiest om te vechten voor je geluk en als je ongelukkig bent dan is het niet zo verstandig om dan weg te lopen van dat verdriet maar wel menselijk.Het enige wat je wel kan helpen is een gesprekstherapeut waar je je rouwverwerking en alle andere factoren die je tot dit punt gebracht hebben ,Besef wel dat je ondertussen al veel hebt bereikt en dat er ook zoveel andere dingen in je leven zijn en nog gaan komen die wel positief zijn !Hou van je leven en leer jezelf graag te zien en toegeven aan je emoties .Beter enkele dagen kapot van verdriet en dan terug opkrabbelen als dat je heel lang spartelt zoals nu ,ik hoop dat je iets aan deze raad hebt ,teneerste zelf willen kiezen voor een wat makkelijker leven en als het niet alleen gaat dan gesprekstherapie waarbij een geneesheer tijdelijk ondersteuning kan geven met bv gewoon kalmeermiddelen of eventuele anti depressiva maar verwacht daar niet teveel van ,die pillen zijn een ondersteuning ,een begeleiding om beter te worden maar verder ligt het echt bij jezelf ! Sterkte ,kies voor het leven geef niet op ! Iedereen heeft wel eens een dipje maar doordat je ervan wegloopt om je rot te voelen komt het dan uiteindelijk zo ver ,ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Mikeyboy,

Een doktersbezoek kan nooit kwaad, maar ............. laat hem/haar jou aub. GEEN antidsepressiva voorschrijven. Daar kom je nooit meer vanaf. Jouw depressie is goed te behandelen door een maatsch. werkster. Ik kan je wat tips geven als maatsch. werkster, maar dat doe ik hier niet, dat begrijp je wel.

Je komt hier weer uit en dan ben je sterker dan je was. Je mag contact met mij opnemen, maar alsjeblieft, neem geen anti-depressiva.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een min, vanwege het advies om géén antidepressieva te gebruiken.
Dit is aan de behandeld arts om te beoordelen of dit nodig en nuttig is.
Verder vind ik het ook niet verstandig om hulp te zoeken van een maatschappelijk werker als je een depressie hebt, hiervoor kan je beter naar een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de link is van een apotheker (!) die het geschreven heeft op 23 mei 2010......??
Het is vandaag 13 mei.
Maar behalve dat foutje is het een niets zeggend bericht wat iedereen kan schrijven, het zet mij in ieder geval niet aan het denken.
Je kunt naar de dokter vragen om een advies. Misschien vind hij het raadzaam je door te sturen naar een deskundig iemand. Zeg niet meteen ja als de dokter je pillen aanbiedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een depressie kan verschillende oorzaken hebben : zo kan het zijn dat er iets met je lichaam niet goed is.

Maar ook kan het zijn dat je iets eet waar je systeem niet tegen kan.

Ook kan het zijn dat er iets in je leven is wat je dat gevoel doet geven... pillen van de docter halen wel het scherpe randje eraf dan maar het is niet een totale oplossing.

Mischien ben je aan wat anders toe in je leven .... bijv een cariere move?

Ook het missen van een bevredigende hobby kan je depressief maken....Of als je niet leuk woont....

Ook kan het zijn dat je partnerkeuze niet klopt....

Een depressie kan dus ook gewoon een aanzet zijn om iets in je leven te gaan veranderen...