Kun je immuun worden voor een allergie? zie uitleg

ik ben mijn hele leven al allergisch voor allerlei dingen. Ook voor hooi, stro en paarden. nu heeft mijn broer een prachtige haflinger gekocht, en wil ik af en toe mee. laatst heb ik het gewoon gedaan, en ik had bijna nergens last van. kan het zijn dat je immuun word voor je allergie als je er vaker mee in aanraking komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Dit vroeg ik mij ook al af i.v.m. dierenallergie waar ik de laatste tijd geen last meer van heb en het vooruitzicht dat ik dierenartsassistente word.
Heb ik zomaar een antwoord gekregen zonder dat ik een vraag heb gesteld!

Het beste antwoord

Het immuunsysteem heeft diverse mogelijkheden om een indringer te lijf te gaan, dit is een heel proces en is van vele factoren afhankelijk. Er kan door deze complexiteit natuurlijk veel mis gaan en een allergie is zo’n fout….
Er zijn cellen in het immuunsysteem die “uitkijken” naar indringers zoals bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en lichaamsvreemde stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verbaas me babyfaced, heb je een snelcursus gedaan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is duidelijk het betere knip- en plakwerk van babyfaced, Loes. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het echt, jammer dat hij zelf geen reactie geeft, viel me wel op de laatste dagen.

Andere antwoorden (8)

Ja dat kan heel goed... En heel fijn dat je dat kunt...

Zo werkt ook de medicatie in kleine hoeveelheden toedienen steeds en steeds weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kan over een allergie heen groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allergie is in principe een ongecontroleerde paniekreactie van je antistoffen. Het zou ik principe zo kunnen zijn dat deze zogenoemde paniekreactie er niet komt, wanneer deze er wel zou moeten zijn. En als het dan mee zit ben je dus van je allergie af, omdat je lichaam beseft dat de paniekreactie zoals voorheen niet nodig is geweest...

En dan leg ik het nu in Jip en Janneke taal uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kan eroverheengroeien, zoals met jonge kinderen weleens gebeurd als ze in de puberteit geraken. Maar ook op latere leeftijd kan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat zelfs een behandeling tegen allergieën: immunotherapie.
Daarbij krijgt de patiënt om de zoveel tijd een injectie met de stof waar die persoon gevoelig voor is, net zo lang tot er geen allergische reactie meer ontstaat.

Leuk feit:
Een muggenbult is ook niets anders dan een allergische reactie.
Ook voor muggengif kun je resistent raken, alleen moet je je dan wel héél vaak laten steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet tegen alle allergieën kan dat helaas, alleen bij inhalatie / omgevingsallergieën. Zoals dierenallergieën of hooikoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijnboompitje, daar ben ik het niet mee eens. ook van andere allergische reacties kun je vanaf komen door er simpel over heen te groeien.
Ja je kunt een allergie overgroeien. Elke allergie duurt max 20 jaar. Dat heeft ooit dr Quarles van Ufford uit Diaconesse ziekenhuis uit Utrecht gezegd. Ik ben nu inmiddels 41 jaar en hij heeft gelijk gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan...
Ik ben allergisch voor katten. Toch heb ik een kat. Die kwam bij mij toen ze nog een kleine kitten was van 10 weken. Haar aanwezigheid heb ik altijd goed kunnen verdragen.
Als ik terugkom van vakantie heb ik een week of wat, even last en daarna niet meer...
Ik blijf allergisch voor honden, paarden en zo. Dat laat ik maar zo. Het gaat me te ver om een veulen en een puppy te adopteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allergieën ontstaan door bepaalde stoffen, meestal uit de natuur, waar ineens het lichaam onnodig op gaat reargeren.
In de zelfde natuur zijn er ook allerlei stoffen die deze onnodige reactie kunnen voorkomen, genezen.
Ook onze voeding, kan hier invloed op hebben.
Ook is het goed mogelijk, dat het lichaam ineens de fout inziet en zich zelf geneest.
Mogelijk kan dit ook door telkens positief te denken bij een allergische reactie, dat je kan genezen.
Ergens moet ook dit te maken hebben als het ineens spontaan geneest.