Na welke operaties krijg je een blaaskathether?

Ben er een beetje bang voor, kan niet vinden ik er
Een krijg.

Maar wat is gangbaar?

Toegevoegd na 22 minuten:
Zouden ze het bij de pos annestasie onderzoek weten?
Kan ik aangeven dat het me naar lijkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ben je precies bang voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een barriere op die plek en ben bang dat ik daardoor ga hyperventileren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dát moet op te lossen zijn. Als je aangeeft hier moeite mee te hebben, dan kunnen ze gewoon wachten tot je onder narcose bent voor ze de katheter plaatsen. Als je wakker wordt, voel je hem waarschijnlijk niet eens. Bij het verwijderen kun je vantevoren aangeven wat er aan de hand is, en eventueel kun je vragen of je het zelf mag doen. Moet natuurlijk wel een verpleegkundige bij zijn om het ballonnetje leeg te halen, maar je zou zelf kunnen trekken, als je dat wilt. Dat voelt een beetje raar, verder niet. En waarschijnlijk is eruit veel minder eng dan erin, of denk je dat dat bij jou niet zo werkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je noemt niet om wat voor operatie het gaat, dus ik vermoed dat je dat privé wilt houden. Maar is het een langdurige operatie? En is het iets aan je blaas? In die gevallen zal het onvermijdelijk zijn. En bij een ruggenprik dus. Bij andere operaties kan het verschillend zijn, hangt van diverse omstandigheden af. Een kennis van mij werd geopereerd, en wist niet dat zij een katheter zou krijgen. Was door de verpleging ook niets over gezegd. Ze was lang en breed weer op de afdeling, goed wakker maar kon nog niet uit bed, toen ze ineens dacht: "shit, er moet iets misgegaan zijn, ik ben nog niet naar de wc geweest en voel ook geen aandrang!" Zo kwam ze erachter dat ze een katheter had ;-) Dus echt waar, als je het niet weet en ze plaatsen hem op de OK, dan merk je er niets van. Of is het niet zozeer het plaatsen waar je mee zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring als dame ;-) : een catheter valt erg mee, zoals je ook in de antwoorden al leest. Heb geen barrière, dus het lijkt me gewoon voor je eigen onrustige gevoel hierbij zeker aan te raden dit aan te geven. Dat kan zelfs nog vlak voor de OK. De bedoeling is, dat je zo ontspannen mogelijk de OK opgaat: het is allemaal al stressvol genoeg.
Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat lies12 ook zegt, ze kunnen het onder narcose inbrengen, Ik zou ook een katheter krijgen toen ik geopereerd werd, ze probeerde het in te brengen voor ik onder narcose was, en dat lukte niet, (te gespannen bekkenbodem) toen hebben ze dat gewoon gedaan toen ik onder narcose was, en (tenminste bij mij) als die er eenmaal in zit, voel je er bijna niks van. en is het eigenlijk wel heel makkelijk dat je niet naar de wc hoeft (als je bijv. veel pijn hebt) Sterkte en maak je er niet te druk om!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel juist de plaats:) Dank je voor jullie reacties!
Ik ga het aangeven, en wat je zegt lies met het zelf uithalen is wel
Beter. Ik laat het dan maar even over mij heen komen.
Als het niet tijdens de ok kan hoop ik dat het meevalt zoals hier de meeste aangeven. En dat ik niet ga hyperventileren. Bedankt iedergeval

Het beste antwoord

Sowieso operaties die wat langer duren, daarnaast altijd bij een ruggenprik, en bij operaties waarbij dat noodzakelijk is vanwege de operatie zélf. Bijvoorbeeld bij blaasoperaties, en soms bij andere buikoperaties waarbij het nodig is dat de urine goed afloopt. Verder zal men eerder een verblijfskatheter geven als een patiënt bekend is met retentie- of incontinentieproblemen.

Je hoeft er trouwens niet bang voor te zijn hoor. Zeker als vrouw zit hij er zo in, en pijn doet het ook niet. Waarschijnlijk wachten ze met plaatsen tot je onder narcose bent of tot de ruggenprik gezet is, dus dan merk je dat al helemaal niet. Ik heb maanden met zo'n ding gelopen, kan het niet vervelend noemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, en natuurlijk bij operaties waarna je verplicht plat móet liggen, of operaties waarbij het herstel dusdanig is dat je eigenlijk vlak na de OK niet naar het toilet of op de po kunt. Dan is zo'n katheter (waar je niks van merkt, je moet alleen oppassen dat je geen drukplekken krijgt als je er bijvoorbeeld met een been op ligt) echt veel fijner dan naar de WC moeten terwijl je bijna niet kunt bewegen zonder enorm veel pijn.

Toegevoegd na 37 minuten:
Bij preoperatief onderzoek zullen ze je ongetwijfeld kunnen vertellen of het bij jouw type operatie standaard is. Maar soms is er weinig keus en kan het niet vantevoren besproken worden: stel dat een operatie veel langer duurt dan gepland, of dat je geen verblijfskatheter hebt maar om de één of andere reden niet uit kunt plassen, dan zullen ze in elk geval met een éénmalige katheter je blaas leeg moeten halen.

Bij sommige operaties zullen ze trouwens sowieso tijdens de OK eenmalig katheteriseren als je blaas vol lijkt te zitten, doen ze dit sowieso. Daarmee is het soms dan - qua tijd - nét niet nodig een verblijfskatheter te plaatsen, wat het risico op infecties vermindert (eenmalig is minder risicovol dan verblijfs).

En natuurlijk kun je aangeven dat het je onprettig lijkt, eventueel kunnen misschien standaard eenmalig katheteriseren zodat er misschien geen verblijfs- nodig is. Nadeel wel dat áls je dan niet kunt plassen na de operatie, ze alsnog met afnamekatheters aan de slag moeten. Mij lijkt een verblijfskatheter na een operatie dan prettiger: geen gedoe tussen je benen terwijl je al naar bent, geen volle blaas, gewoon een nachtzak eraan en je hebt er letterlijk geen omkijken naar. Maar uiteraard kun je alles bespreken, al is het niet altijd mogelijk om rekening te houden met voorkeuren. Veiligheid gaat voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Na blaas/baarmoeder ingrepen sowieso dat ik weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is helemaal niet te zeggen, ik had een operatie aan mijn voet, gewoon onder plaatselijke verdoving maar ze hebben wel een catheter ingebracht omdat mijn blaas vol zat. Ik heb er echt heel erg weinig van gevoeld en het was fijn omdat ik me over mijn blaas niet meer druk hoefde te maken (het werkt niet lekker als je bijkomt na een operatie en naar de wc moet).

Maak je er vooral niet druk over, ik maakte me er niet druk over omdat ik toch dacht dat ik er geen een kreeg en dat is eigenlijk veel beter, het stelde helemaal niets voor, ik denk dat een man er meer van voelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja en voor dat je denkt dat plassen voorkomt dat je blaas vol zit: uh nee. Ik zou om 12 uur gehaald worden en had daarvoor nog geplast maar voor ze aan de operatie beginnen was ik zo ruim een uur verder.

Toegevoegd na 22 minuten:
Na je aanvulling: ja dat kun je aangeven maar ze geven gewoon bij sommige operaties standaard een blaaskatheter zoals je hebt kunnen zien. Wat hebben ze er aan als jij alles laat lopen tijdens een algehele narcose en zoals bij mij in de tijd dat je nog op de uitslaapkamer ligt na een plaatselijke verdoving.

Je kunt het vervelend vinden dat ze in je schaamstreek moeten zijn maar ze doen dat tig keer per dag dus voor die mensen maakt het niet uit. Voor jou natuurlijk wel maar echt je voelt er als vrouw bijna niets van en het eruit halen is helemaal zo gebeurt en in de tussentijd hoef jij je niet druk te maken over een volle blaas en dat is heel erg fijn!

Laat het gewoon op je af komen allemaal, er zijn echt ergere dingen. Als ik het van tevoren had geweten had ik me er net zo druk om gemaakt als jij en gelukkig wist ik van niets maar anders had ik ook gezegd; had ik me DAAROM zo druk gemaakt? Zonde van mijn energie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel operaties waarna je een katheter krijgt, zeker als het wat langer duurt voor je bijkomt uit de narcose, dat is echter niets om bang voor te zijn, je voelt er niets van, ook het uithalen is pijnloos.

Toegevoegd na 33 minuten:
Je kunt het vragen, maar meestal komt de chirurg even bij je voor de operatie, dan kun je het aan hem voorleggen, maar je kunt het ook aan het verplegend personeel vragen en eventueel nadere uitleg over de operatie vragen, zij vragen dan de chirurg bij je te komen, als ze zelf geen antwoord weten, veel mensen hebben op het laatste moment nog vragen, doe dat dus gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak na langere operaties doen ze er en catheter in. Het is niet erg, ik heb het zelf ook vaak gehad. Als je de catheter niet zou hebben zou plassen na een catheter bijna onmogelijk en erg vervelend zijn. Het is alleen niet erg fijn als hij eruit wordt gehaald; het doet geen pijn, maar het geeft een raar gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ooit 4 buikoperaties gehad waarbij ik bij de eerste geen en bij de volgende 3 wel een blaaskatheter, maar bij de eerste operatie had ik heel de tijd de drang om te plassen en dat lukte dan niet goed en bij de andere 3 had ik gelukkig nergens last van. Ik heb deze alle 3 onder algehele narcose gekregen, maar ik heb ook wel eens een blaaskatheter gehad bij bewust zijn maar dat val echt wel mee de verpleging doet het zo vaak dat ze echt wel weten hoe ze het moeten doen en je kunt het gewoon zeggen dat het je eng lijkt dan maken ze eerst rustig een praatje met je waar ze je uitleggen hoe het werkt en wat ze precies doen dus ik zou zeggen veel sterkte