Wat is het eigenlijk... missen..? Wat maakt dat je iets of iemand mist?

bv. Vorige week was ik op vakantie en toen miste ik mijn hondjes, ik kan mijn vriend ontzettend missen als hij een nachtje niet thuis slaapt (dan slaapt hij bij zijn ouders) of soms mis je iets, maar weet je niet wat je mist, hoe kun je het dan missen. Is missen iets in de hersenen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.5K

Het beste antwoord

Echt iets missen doe je (denk ik) alleen als dat of diegene iets invult in jou. Een leegte bv.
Net als bij een puzzel, zonder dat ene stukje dat ontbreekt is de puzzel niet compleet.
Zo zit er een verschil tussen 'missen' en 'verlangen naar'.
Als je goed bij je gevoel kunt (bewust bent) kom je er misschien op zo'n moment achter of je iets (je hondjes) mist óf naar ze verlangt. Dat is wel een verschil. Verlangen naar is positiever dan missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je legt altijd verbanden met je hersenen. Zodat je je "thuisvoelt" met bepaalde dingen om je heen. Dat is van oorsprong. Zodat je je bewust wordt dat je iets "mist" uit je veilige omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mede op grond van dieronderzoek is er veel bekend over hersenfuncties die emoties (dus ook iemand missen)reguleren.
De betrokken structuren maken deel uit van het limbisch systeem.

Een emotie wordt vaak omgeschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis.