Kan de eerste keer sigaretten roken een soort high gevoel geven?

Toen ik voor de eerste keer over mijn longen rookte was ik een jaar of 15. Overal staat dat de eerste keer roken meestal vies & misselijkmakend is. Bij mij was dit juist niet het geval, het was juist een hele prettige ervaring. Ik werd heel licht in mijn hoofd, ik werd erg relaxed en vrolijk. Ook vaagde alle nare gevoelens en gedachtes van die dag weg.
Kan het inderdaad zo'n gevoel geven de eerste keer of is het meer een soort placebo effect?
En hoe kan het dat ik dat gevoel nu niet meer heb als ik rook? (Af en toe op feestjes, het is wel ontspannend maar meer ook niet).
Groeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Amadea
11 jaar geleden
Je had vermoedelijk een joint in plaats van een sigaret!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, daar dacht ik ook meteen aan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan, maar het effect van "licht in het hoofd" worden kan zeker ook voorkomen bij een eerste sigaret. Ook als je een tijd niet hebt gerookt: dan kan dat weer voorkomen.

Antwoorden (2)

Ja dat kan, je kan je licht in je hoofd voelen.
Het is vergelijkbaar met de "ochtend-sigaret".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah de ochtendsigaret ... Die ene die ik nooit zou willen missen xD
Ja dat kan, sigaretten stimuleren de aanmaak van een stofje in de hersenen waardoor je je prettig voelt. Helaas is het vreselijk verslavend, maar daar zal je intussen wel achter zijn gekomen. Daarom moeten rokers steeds opnieuw een sigaret opsteken om zichzelf prettig te voelen. Echter, ze voelen zich niet prettiger dan iemand die nooit rookt. Per saldo heeft het roken dus geen enkel gunstig effect.