Zit er (veel) verschil tussen de Diagnosebehandelcombinatie (DBC) en in het bijzonder de diagnose- en behandelmethodes in verschillende ziekenhuizen?

Op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnosebehandelingcombinatie wordt uitgelegd wat een DBC is.

Mijn vraag is, als ik in ziekenhuis A behandeld wordt en ik vraag een second opinion in ziekenhuis B (eventueel gevolgd door voortzetting van de behandeling aldaar), kan ik dan wezenlijk andere methodes verwachten?

Dit omdat ik een beetje zit te tobben over het nut (maar niet zozeer de noodzaak) van een second opinion.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Sommige ziekenhuizen hebben een ander beleid.
Dat kan aan een arts liggen die een specifieke methode heeft ontwikkeld die nergens anders (nog) wordt uitgevoerd.
Een second opinion kan belastend maar ook verhelderend zijn.
Als je er de tijd en gelegenheid voor hebt zou ik een second opinion zeker overwegen

(ik weet bijv van een nieuwe knie maar in een ziekenhuis in noord holland wordt ook een andere methode gebruikt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een behandeling methode kan verschillen per ziekenhuis. Meestal is de specialist dan verder in de specialisatie.
Kan ook te maken hebben met een ziekte beeld wat weinig voorkomt en minder specialisten ermee op de hoogte zijn.
Bij de regulier behandelingen zal over het algemeen niet veel verschil zijn.
Wel kan de ene specialist handiger zijn dan de ander. (b.v. operatie)
Je kunt altijd bij het ziekenfonds informeren of als je een goede band hebt met je huisarts, dit voorleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, bedankt voor het antwoord, goede tip, misschien (dat zat ik al te overwegen) moet ik maar eens kort op papier zetten waarom ik denk dat mijn arts tegen mij liegt en / of niet geïnteresseerd is in datgene wat het beste voor mij is, dat kan ik dan eens aan de huisarts voorleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had al zo'n idee dat er meer problemen achter je vraag zat.
Het op papier zetten is altijd goed, want in een gesprek vergeet je vaak een boel te vragen.
Ik weet niet in hoeverre je huisarts open en eerlijk is.
Ik hoop voor jouw dat je er uit komt.
Als je het idee hebt dat je arts liegt en het wordt niet duidelijk met het huisartsen gesprek, ga dan sowieso naar een andere arts. Je moet elkaar kunnen vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn specialist is degene waar ik mijn twijfels over heb, mijn huisarts vertrouw ik wel, dat met dat liegen en zo kan ik ook goed onderbouwen denk ik, dus dat komt denk ik wel goed, bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn, succes
De verschillen kunnen er zijn, maar dat hoeft niet altijd.
Verschillen treden op door beleid van het ziekenhuis; beleid dat artsen binnen het ziekenhuis hebben opgesteld; de visie van individuele artsen; de kwaliteit van individuele artsen; beschikbare instrumenten.
Ook de duidelijkheid van de vraag die de hulpvrager stelt kan van invloed zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik heb het idee dat het aan de kwaliteit nogal eens schort bij ons ziekenhuis.
een DBC wordt vaak 'standaard' gebruikt.
en ja, behandelingen kunnen verschillend zijn in het een of het andere ziekenhuis.
een 2nd opinion is altijd de moeite waard.
zeker doen!
sterkte!! met je probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Voor het antwoord, dankjewel.