Omdat ik dacht dat mijn lezen verkeerd om in had, heb ik ze in ze andersom gedaan, maar ik weet niet of het nu goed is. Kan de opticien dit zien?

Ik ben al naar de opticien geweest en die deed een beetje moeilijk, gingen mijn ogen meten met lenzen in, om vervolgens te concluderen dat mijn ogen verslechterd zijn, maar staat er ergens een serie nummer of iets op lenzen zodat ik toch weer weet welke rechts en welke links hoort? Ik heb maandlenzen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je naar jouw eigen opticien bent geweest moet die in zijn systeem kunnen zien welke lenssterktes jij gebruikt. Het hangt er maar net vanaf wat voor soort lenzen het zijn of je zonder de verpakking kunt zien welke sterkte de lens heeft. Bij mij verschillen links en rechts zo sterk van elkaar dat ik ze wat dat betreft niet kan verwisselen. Maar wat wel geregeld gebeurt is dat de linkerlens binnenstebuiten zit. In huis merk ik dat vaak niet op, maar eenmaal buiten is het niet lekker kijken. Misschien is dat bij jou ook het geval, dat je ze niet verkeerd om maar binnenstebuiten hebt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is het niet, mijn ogen verschillen niet heel veel denk 0,5 maar de ene heeft een cilinder en de andere niet... maar het blijkt dus dat mijn ogen achteruit zijn gegaan, daarom zie ik sowieso slechter en kan ik het daar niet meer uit afleiden.
Amadea
11 jaar geleden
In mijn rechterlens zit ook een cilinder, en je kunt dat wel aan de lens zien. Daar zit namelijk een verzwaarrandje aan, wat regelt dat de lens recht voor je oog blijft zitten en de cilinder z'n corrigerende werk kan doen. Dat randje is te zien!

Andere antwoorden (1)

Nee, er staat geen serie nummer op. Daar zijn ze te klein voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Toch heb ik een aantal jaren geleden lenzen gehad waar in de rand wel degelijk een nummer stond. Dat kon ik (als behoorlijk bijziende en daarom van dichtbij heel scherp ziend) met blote ogen lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apart. Ik heb zelf ook lenzen en heb dat nog nooit gezien. Waarschijnlijk omdat ik ze dan eerst in moet doen voordat ik het kan zien :p
Amadea
11 jaar geleden
Dan moet jij verziend zijn! Ik kan zonder lenzen haarscherp de kleinste dingetjes zien.