Hoe kun je weten wanneer iemand met borderline stoornis iets doet omdat ze niet anders kan?

Soms heb ik het idee dat een goede vriendin, die borderline heeft, dit als excuus gebruikt.
Ik heb heel lang geprobeert om over dingen heen te stappen, met het idee, ze kán niet anders, maar op een gegeven moment was de maat vol. Dit was geen vriendschap meer.
Geprobeert om er over te praten maar dit was niet mogelijk, nu voel ik me na een vriendschap van 5 jaar gedumpt er deugd niets meer aan me en ik ,maar erger nog ook mijn kinderen, worden volkome genegeerd.(we wonen naast elkaar)
Mijn inlevingsvermogen houd hier echt op.
Kan ze nou écht niet anders? Of is ze gewoon asociaal door zo te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Het punt is niet dat ze niet anders kán, maar dat het moeilijker voor haar is om anders te dóén.

Het is absoluut niet de bedoeling dat ze borderline als excuus, of smoes dus, gebruikt. Ze kan jou hooguit vertellen dat het daardoor komt dat ze bepaald gedrag vertoond, maar dat betekent niet dat het daarmee klaar is.

Ze zou eraan moeten werken met professionele hulp, en als ze dat al doet, zou ze er dus ook in het dagelijks leven op moeten letten om ermee om te leren gaan.

Je kunt haar best vertellen wat je voelt, dat je het niet door de beugel vindt kunnen gaan. Uiteraard kun je begrijpen dat het door de borderline komt, maar ze moet wel geholpen wíllen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hoewel ik het eens ben met bovenstaand antwoord, denk ik toch dat je die persoon beter kwijt dan rijk kunt zijn. Ik bedoel dat echt niet verkeerd, maar om zo iemand kosten wat het kost te vriend te willen houden.... lijkt me dat je daar jezelf enorm geweld mee aan doet, en dat zou niet de bedoeling moeten zijn....
Vriendschap is iets dat van twee kanten moet komen en in balans moet zijn, anders werkt het gewoon niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een borderline stoot je af wanneer ze je niet meer nodig heeft en heeft iemand anders gevonden die in haar ogen super is, totdat deze weer minder is en zoekt ze jou weer op en prijst ze je de hemel in. Dit gaat iedere keer zo door. Ook kunnen ze je bij een ander enorm neerhalen, en precies weten wat ze moeten zeggen als het nodig is bij eventueel hulp bij kinderen. Net doen of ze ontzettend mee werken en alle anderen krijgen de schuld.

Er deugt van jou kant nog ontzettend veel meer van haar niet. En ligt dus niet aan jou. Negeer haar maar en doe niet mee met de buurtroddel. Maar blijf neutraal er praat niet over haar dat werkt straks weer averechts.

Hele nare situatie maar hier heb je niets aan. Dit is dus geen goede vriendin waar je op kan bouwen, maar kost energie.

Kan me voorstellen dat dit voor je kinderen moeilijk is, maar praat niet negatief over haar naar jou kinderen want dit vertellen ze straks ook weer door en komt bij de buurvrouw zodat het alleen maar erger wordt en jij je niet meer prettig zal voelen in je huis. Als je haar ziet groet haar en niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Lora. Borderliners kunnen je soms intens haten en daarna weer intens liefhebben. Soms zijn ze ook totaal ontremd en houden zich niet aan de geldende waarden en normen. Mijn lieve psychologe (op mijn werkvloer) zei wel eens dat deze mensen op het laatste moment de boot hebben gemist en een ander daar de schuld van geven. +1
mijn man heeft ook borderline en in het begin hadden wij heel vaak ruzie, en alles was mijn schuld altijd,
maar hij heeft maandenlang elke dag therapie gehad in een groep mensen die het ook hebben ,
daar leerden ze omgaan met de dingen en hoe ze anders kunnen handelen en denken.
nu kan hij er heel goed mee omgaan en nu merk je niks meer aan hem.

ik denk wel dat er mensen zijn die het als exuus kunnen gebruiken, . maar als ze echt willen dan kunnen ze door therapie leren om beter met bepaalde situaties om te gaan.

wij gingen ook soms samen naar een psych toe eens in de zoveel tijd en daar leerde ik ook een beetje hoe hij denkt en hij leerde hoe ik het voelde en zo leer je samen er goed mee omgaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je persoonlijk antwoord, fijn dat jullie er samen zo goed mee om kunnen gaan nu.
+1
rebecca
14 jaar geleden
dankje:) het is wel zo dat diegene er echt 100% voor wil gaan want als iemand zelf echt niet wil en niks van iemand aan wil nemen wordt het niks, bij mijn man zaten ook wel mensen in de groep die wilden gewoon niet,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant Rebecca. Bij mannen hoor je nooit zoveel over borderline!
rebecca
14 jaar geleden
het komt idd veel vaker voor bij vrouwen, het heeft ook heel lang geduurt voordat ze deze diagnose stelden
Als die persoon zelf heel goed weet dat het ECHT niet MEER kan en het toch weer keer op keer doet...

Dan weet je dat het een borderline stoornis is...

Stoppen met vriendschap is niet goed, vergeven en jij ermee om leren gaan is veel beter, de borderliner kan niet anders... De vraag is, kun jij dan wel anders? En als je kunt doe dat dan, iedereen zal je belonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: De diagnose Borderline stoornis lijkt mij voorbehouden aan psychiaters. Vind je antwoord wel erg kort door de bocht. Maar goed, als je de vraag hebt gemist kun je natuurlijk altijd de schuld op een ander afschuiven!
Neen XiniX er moet aan bepaalde criteria worden voldann om van een Borderlinestoornis te spreken. Maar jij gaf je antwoord op voorhand +1 voor je verzameling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan inderdaad niet anders, heb mijn grenzen.
bedankt +1
Borderline is in dit geval door psych vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Henkjan, dankje, je snapt me dus toch wel, ondanks wat er staat... en kijk de vraagsteller schiet me te hulp, leuk hé? Ik spreek automagisch, daarom... @Nelly3... Ik accepteer je zoals je bent... Doe maar...
Ik was getrouwd met iemand die borderline had. Ook therapie hielp niet voor hem.
Het was bijna ondoenlijk een relatie gaande te houden, alleen vanwege de wisselingen van zijn stemmingen en het altijd de schuld geven aan de ander, dat kan uiteindelijk eindigen in heel erg gemeen gedrag.
Hoe erg het ook kan zijn voor de borderline patient, ook jij moet je grenzen aangeven.
En je grens is nu overschreden en ik denk dat je al heel veel geduld hebt gehad.
Blijf neutraal, probeer niet te emotioneel te worden en wacht verder af wat er gebeurd, misschien geeft de ander een opening, misschien niet.
Maar blijf bij jezelf want deze mensen kunnen je echt helemaal kapotmaken.
Er zijn voorbeelden dat het beter kan gaan, maar er zijn ook mensen die het niet lukt.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, het klopt idd er is een grens overschreden.
Jammer, ik mis de vriendschap maar vooral de 2 jonge kindjes die ze heeft, maak me daar ook zorgen over.
Toen wij contact hadden (dagelijks) had ik het idee dat mijn aanwezigheid en gesprekken over de opvoeding konden helpen. Ze voed ze alleen op en dat is voor niemand makkelijk maar zeker voor haar niet.
Als ik jouw woorden dan lees, dat ze iemand helemaal kapot kunnen maken, maak ik me extra zorgen om de kindjes.
Daarom is het ook zo moeilijk om los te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap zo hoe moeilijk het is, ik had in mijn relatie precies hetzelfde. Maar ik ben uiteindelijk te lang doorgegaan en daar zelf bijna aan kapot gegaan. En eigenlijk alleen maar omdat ik die ander alle kansen wilde geven vanuit het idee dat hij er ook niets aan kon doen. Uiteindelijk ontdekte ik dat hij in sommige opzichten echt wel wist wat het effect was , hij was een meester in manipuleren.
Vanuit je liefde voor iemand of het nu je partner is of een vriend of vriendin ga je soms ver, te ver, heb ik ontdekt.
Ik bleef ook bij mijn partner oa omdat ik me zorgde maakte om zijn kinderen uit een eerdere relatie.
Uiteindelijk heeft dat niet gewerkt, voor alle partijen niet, maar het is enorm moeilijk omdat je om die kinderen geeft.
Ik snap je helemaal, maar alsjeblieft denk ook aan jezelf, veel sterkte.....
Goh lekker excuus zeg. Dat is makkelijk. Jekunt lekker je gal spugen onder het mom ik ben een beetje gek :s Nee dat klopt niet. Een borderline is iemand die alleen zwart en wit kent. Impulsief is. Maar ze zijn zeker niet dom. Feitelijk zijn ze meester in manipuleren. En zolang jij dat toe laat, gaat het steeds verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is juist de ziekte. En inderdaad manipuleren zijn ze erg goed in, ze zijn ontzettend slim.
Toch... als je het op kunt brengen... de liefde overwint alles.