Vanavond heb ik een condoleance avond, maar ik ben nog nooit naar zoiets geweest. Nu vroeg ik me af: moet je zwarte kleding aan?

Geen extra uitleg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.1K

Antwoorden (5)

Nee hoor, je moet helemaal niks.
Tijdens een condoleance is dat ook niet gebruikelijk hoor.
Sommige mensen stellen het tijdens de begrafenis wel op prijs. Bij twijfel even aan een familielid vragen. Soms is er dresscode: bijvoorbeeld wit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets is verplicht. Maar het is wel zo netjes om je niet al te uitbundig te kleden. Het hoeft echt niet zwart te zijn. Grijs, donkerblauw, of andere niet al te vrolijke kleuren zijn prima.
bamibal
11 jaar geleden
nee hoor hoeft niet. gewoon een spijkerbroek mag ook , maar wel netjes.
Bij de uitvaart wordt dat soms wel op prijs gesteld, maar ook dat is wat makkelijker geworden.als het maar verzorgd is, en soms kan een wens van een overledene daar zijn dat mensen in bepaalde kleding komen, en daar hou je dan rekening mee.
Gewoon jezelf zijn, sterkte er mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschilt per persoon. Bij de gemiddelde nederlander wordt het gewardeerd dat je netjes gekleed gaat en niet te uitbundige kleuren draagt. Maar soms is er ook sprake van een dresscode. Dit staat meestal dan vermeld op de uitnodiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eerst te rade bij jezelf; ben jij a) een persoon die zich happy voelt als hij/zij anderen mensen positief kan stemmen door zijn gedrag of ben je b) juist iemand die in
eerste plaats zijn/haar geluk zoekt in en vanuit zichzelf?
Dan is vervolgens de vraag; “Ga je naar die condoleance avond alleen heen?” Is dat het geval; dan is het allereerst van belang om voor jezelf in kaart te brengen, wat de overheersende levens- en kleding stijl is binnen de familie van de overledene. Wellicht ga je echter naar de condoleance avond samen met iemand, of meerdere personen, die zelf mogelijkerwijs dichter bij de overledene hebben gestaan dan jezelf; dan komt alles weer heel anders te liggen.