Shag was er eerst. Mensen rolden handmatig hun eigen sigaretten met losse tabak voordat fabrikanten begonnen met de massaproductie van voorgedraaide sigaretten.
De Maya's, en later de Azteken, rookten al handgemaakte 'sigaretten' en beeldden vaak priesters en goden af die rookten op aardewerk en tempelgravures.
Tegen 1830 was de sigaret Frankrijk binnengedrongen, waar het de naam sigaret kreeg; en in 1845 begon het Franse staatstabakmonopolie met de productie ervan.
Toegevoegd op 10 oktober 2023 14:49: afbeelding
Plaatje bij antwoord
6 maanden geleden
jc54
6 maanden geleden
Bovendien zul je eerst shag moeten hebben om er daarna een sigaret van te kunnen maken........
Mikaapje
6 maanden geleden
Wat rookte die outlaws vroeger dan wat je ziet in films en games? Ook shag?

Andere antwoorden (1)

Sigaretten waren er eerder dan shag.
Het begon met tabak, dat voor het eerst in 1581 wordt vermeld: een rol tabaksbladeren.
Sinds circa 1650 werd met lange Goudse pijpen tabak gerookt: het zogenoemde toeback suygen. Niet thuis maar in toebackshuysen.
Daarna is de sigaar ontstaan. Eerste vermelding in 1808.
De eerste vermelding van sigaret in 1869: een kleine sigaar = sigaret.
De eerste vermelding van shag in 1901.
Bron: Van Dale + Woordenboek van de Vaderlandse Geschiedenis (1939).
6 maanden geleden
SimonV
6 maanden geleden
Van Dale
Shag: tabak waarmee je zelf sigaretten rolt. Dat hoeft niet de shag zijn die vanaf 1901 werd gemaakt met verschillende shag-melanges.