waarom ben je zo rozig na een dag op het water?

Na een dag op het water (bijvoorbeeld zeilen) of aan het strand voel je je vaak zo heerlijk rozig. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Windgekust en zonverbrand, zingt het in een liedje. Je bent de hele dag lekker buiten geweest, je huid heeft vitamine D opgenomen en een kleurtje gekregen. Je gloeit nog na, dat geeft dat rozige gevoel.

Toegevoegd na 17 minuten:
Door de weerkaatsing van de zonnestralen op het water doen ze zelfs meer hun werk dan wanneer je op het vasteland zit. Zelfs als het bewolkt is verkleur je nóg.
Amadea
11 jaar geleden
Je bent een dag bezig geweest, meestal anders als je normale dagbesteding en daar word je moe van, sommige mensen noemen dat rozig:

Waarom word je moe van buitenlucht?
Meestal omdat je lange einden loopt als je in de buitenlucht bent. Binnen zit je een groot deel van de tijd op je krent, bij kamertemperatuur, zodat het lichaam weinig energie verbruikt.

De frisse lucht zelf maakt je niet moe, integendeel. Wie ooit een lange autorit heeft gemaakt, weet dat buitenlucht door het zijraampje je weer wakker kan maken als je slaperig wordt. Wintersporters zijn na een dag in de buitenlucht ’s avonds vaak ‘rozig’. Deels door de inspanning, deels doordat hun lichaam al die uren de vrieskou heeft moeten trotseren.
Jij hebt geen lange enden gelopen neem ik aan maar je bent wel bezig geweest in die buitenlucht.