Hoe kan het dat sommigen tandenknarsen in hun slaap en wat is het precies?

Mijn vriendin tandenknarst in haar slaap ontdekte ik tijdens de vakantie. Het is een heel akelig geluid en klinkt ook best wel hard! Je zou denken dat haar kiezen daar toch onder te lijden hebben, maar ze heeft niets geen klachten met haar gebit.
Hoe kan het toch dat sommigen dat doen?
En wat gebeurt er nu precies met het gebit/kaak als iemand zoiets doet?

14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan zelfs pijn in je kaken de volgende dag hebben of een behoorlijke druk op je kiezen. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ had ik al gegeven.

Het beste antwoord

Tandenknarsen wordt ook wel bruxisme genoemd en is een veel voorkomende parasomnie waarbij mensen in hun slaap tandenknarsen en hun kiezen op elkaar klemmen. Je hoort een schurend of knarsend geluid, dit komt door het over elkaar schuiven van de boven- en ondertanden. Het tandenknarsen gebeurt 's nacht tijdens de slaap. Ook zijn er mensen die ‘s nachts heel hard en lang hun kaken op elkaar klemmen, dit kan zelfs zo hard zijn dat het glazuur van je tanden af springt. In tegenstelling tot andere parasomnieën is bruxisme niet zo onschuldig, het is namelijk erg slecht voor je tanden als je er niets aan doet. Mensen die tandenknarsen kunnen hun gebit zelfs totaal ruïneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Beste antwoord omdat je o.a. uitlegt wat het nu precies is, dat tandenknarsen. Zij heeft het altijd al gedaan en nog steeds een prima gebit, onbegrijpelijk, vooral als je hoort hoe het klinkt brrrrrrrrrrrrrrrr !

Andere antwoorden (9)

Mijn tandarts zegt dat tandenknarsen in de slaap slecht is voor je tanden/kiezen. Ze slijten er veel sneller door.

Ze kan aan mijn gebit zien dat ik niet knars. Dat ziet ze aan het soort slijtage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn onbewuste spanningen die losgemaakt worden. En afhankelijk van de conditie van het gebit kunnen de bovenvlakken wel slijten.

Toegevoegd na 13 uur:
zie onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een referentie dat het inderdaad spanningen zijn? Ik vraag dit omdat knarsen in je slaap vaak wordt verward met bewust knarsen, bijvoorbeeld van woede (da's een soort spanning). Dus, is dan de populaire redenatie, dan zal knarsen in je slaap ook wel van spanning komen. Dat hoeft in werkelijkheid helemaal niet zo te zijn. Daarom houd ik dat verhaal over die spanningen voorlopig maar voor broodje aap. Tenzij iemand me een referentie kan geven naar een artikel dat mijn ongelijk aantoont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen artikel, maar weet wel dat, als ik een tijd niet aan yoga (ontspanning) doe, ik meer knars 's nachts dan wanneer ik wel aan yoga doe. Dus volgens mij is het bij mij wel verbonden met spanningen.
De spanning die een persoon maakt gedurende de dag, is er niet meteen uit in de nacht... Dus dat gaat door tijdens het slapen en dat kan heel krachtig zijn... Je tanden kunnen ervan afslijten zelfs...

Het is angst, vooral angst... spanning door angst en uit zich in de kaken... Bijna iedereen doet het in de nacht, maar sommigen heel sterk... en het kan hard klinken als ze bezig zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde reactie als bij mannetje, elders op deze pagina. Laat maar eens zien dat het verhaal van die spanningen geen broodje aap is.
Dan zijn je kauwspieren overactief. Het gebit (kiezen) zullen in de loop der jaren glad afslijten en kan je problemen krijgen. Dit is op te lossen door een soort bitje aan te laten meten bij de tandarts..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft je vriendin misschien erg veel wroeging? dan schijn je te gaan tandenknarsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde reactie als bij mannetje en XiniX, elders op deze pagina. Die wroeging van jou klinkt zelfs nog meer als broodje aap dan de spanningen van mannetje en XiniX.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie weet? Het was maar een gok.
Het kan worden veroorzaakt door een te kort aan Pathothine zuur een Vitamine B wat stress reducerend werkt.
Het kan ook aan een magnesium tekort liggen.
Je kan het voorkomen om voor het slapen een warm bad te nemen en geen alcohol te drinken.

Hoe raar het ook moge klinken maar een lintworm kan ook de oorzaak van tandenknarsen zijn.

Het slapen met een bitje in voorkomt verdere beschadiging van het gebit, raadpleeg hiervoor de tandarts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tandenknarsen kent verschillende oorzaken.
De onderstaande link geeft uitgebreide informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deed het ook. Je gebit slijt er inderdaad van, is bij mij ook gebeurd.

Ik knarste op mijn tanden omdat ik overdag teveel verdrong. Er waren situatie die ik niet aankon en die ik maar snel wegstopte en vergat. Konden soms kleine dingetjes zijn. 's Nachts ging dat wroegen.

Toen ik leerde om wel alles uit te spreken en niet zomaar over iets heen te gaan, ook in jezelf niet, verdween dit tandenknarsen. Er kwam meer rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb lange tijd met een soort kapje op mijn kaaken geslapen en ook overdag in gedaan.Want door het knarsen kun je veel last van je kaaken krijgen en op het laatst zelfs kun je niet meer je kaaken van elkaar krijgen.Ook bij mij was zelfs het eten van een snee brood al moeilijk maar gelukkig wist mijn tandarts raad en was de oplossing dit plaatje.Ik weet alleen niet meer hoe het heet.De oorzaak echter was idd spanningen die zich snachts uiten doormiddel van de kaaken op elkaar zetten dus ook tandenknarsen.
Maar het ging nadien ook weer snel voorbij en heb er nu totaal geen last meer van.