Is er een andere verklaring dat mensen die in dezelfde periode geboren worden, dezelfde kenmerkende eigenschappen hebben?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus geen astrologische verklaring. En is het iets wat wetenschappelijk is onderzocht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
snap niet wat je nu vraagt of wilt weten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Is dat zo dan?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ja, dat schijnt zo te zijn. Maar de effecten zijn uitermate klein. Je moet echt duizenden kinderen onderzoeken om ze überhaupt te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had misschien mijn vraag wat uitgebreider moeten formuleren. Ik zeg niet dat alle mensen die geboren zijn in een bepaalde periode hetzelfde zijn, maar het valt me wel op dat veel mensen die bv in april geboren zijn koppig zijn of mensen die in juli geboren zijn gevoelig. Om even een paar voorbeelden te geven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat kan trouwens ook aan je eigen vooringenomenheid liggen. Dat is niet negatief bedoeld - iedereen heeft dit. Als jij bijvoorbeeld een nieuwe auto wilt kopen en je denkt erover die mooie rode Peugeot te kopen, dan zul je zien dat je vanaf dat moment ineens veel meer rode Peugeots ziet rijden dan vroeger. Als je zwanger wilt worden, zie je opeens veel meer kinderwagens en kleuterklasjes dan vroeger. Hetzelfde effect zou kunnen optreden bij jouw koppige april-mensen of gevoelige juli-mensen. Om te weten of april-mensen echt koppiger zijn, zou je bij een paar duizend mensen de koppigheid moeten inschatten zonder dat je zou weten in welke maand ze zijn geboren. Daarna kun je turven hoeveel koppige mensen in elke maand zijn geboren. Als dan april er echt bovenuit springt, heb je een echt effect gezien, en niet jouw eigen vooringenomenheid.

Antwoorden (1)

De verklaringen voor deels overeenkomende eigenschappen liggen in de seizoenen en in het jaarritme van de maatschappij.

Bij de invloed van de seizoenen kun je denken aan de lengte van de dag tijdens de eerste levensmaanden van de baby. Ook de temperatuur kan van invloed zijn. Daar komt bij dat, afhankelijk van het seizoen, het gezin andere activiteiten onderneemt.

Ook van invloed zou kunnen zijn wat de moeder eet en drinkt gedurende de zwangerschap. Hoewel die invloed nu kleiner is dan vroeger, is er nog steeds verschil in de producten die we in elk seizoen eten. Zo zullen we in de zomer minder boerenkoolstamppot eten en in de winter minder vruchten. Dit zou een invloed kunnen hebben op de ongeboren baby.

Het jaarritme van de maatschappij gaat spelen wanneer het kind naar school gaat. Ons schoolsysteem is gebaseerd op schooljaren. Je gaat over naar een volgende klas in augustus of september, ongeacht de maand waarin je bent geboren. Daardoor zullen sommige kinderen altijd de jongste in de klas zijn, en andere kinderen altijd de oudste. Juist op jonge leeftijd maakt dat veel verschil in wat een kind al aankan.

Al deze effecten zijn maar klein, maar ze zijn er wel. Van sommige effecten is de invloed nog slechts hypothetisch, andere zijn bewezen.

Hoe dan ook, de effecten zijn klein. De individuele verschillen tussen kinderen zijn veel, veel groter dan de verschillen die door bovenstaande effecten worden veroorzaakt. Elk kind is en blijft uniek, ongeacht of er misschien bepaalde kleine gemeenschappelijke kenmerken zijn.

Cryofiel