ongesteld zijn is het gevolg van de afbraak van een baarmoederslijmvlies dat een functie heeft bij het innestelen van een bevrucht eitje.

Klinkt stom maar dat slijmvlies "weet " niet dat de eitjes niet goed zijn (bijv), die opbouw wordt hormonaal gestuurd.

Dus wordt het dan ook afgebroken als er geen bevruchting plaatsvind.

Helaas zou ik bijna zeggen want anders (hoe naar ook) had je een prima detectie systeem.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus ja, bij de meest voorkomende vormen van onvruchtbaarheid wordt de vrouw gewoon ongesteld.

Als de hormoonspiegels veranderen (voor de meeste vrouwen rond de 50) gaan al die systemen veranderen. Dan bouwt dat slijmvlies (na verloop van tijd) niet meer op en komen er geen eicellen meer EN geen menstruatie.

En die vrouwen zijn natuurlijk ook onvruchtbaar maar dat is om hele andere reden natuurlijk
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja meestal wel, ligt aan de oorzaak van de onvruchtbaarheid

Toegevoegd na 2 minuten:
als de baarmoeder en eierstokken verwijderd zijn dan niet. Ook bestraling of chemo kan de menstruatie stoppen en onvruchtbaarheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, (on)vruchtbaarheid heeft niets met menstruatie te maken.
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een (oud)tante van mij is onvruchtbaar en heeft ook nooit gemenstrueerd.
Dus soms heeft er wel mee te maken.
Je kunt onvruchtbaar zijn maar gewoon ongesteld worden. Er zijn veel verschillende problemen waardoor je verminderd vruchtbaar kunt zijn, die hebben niet altijd invloed op je menstruatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wel. Sommige vrouwen echter ovuleren helemaal niet. Als je niet ovuleert, wordt je ook niet ongesteld. In die gevallen menstrueert een vrouw niet bij onvruchtbaarheid.
Als de onvruchtbaarheid komt door het verwijderen van de baarmoeder, worden vrouwen uiteraard ook niet meer ongesteld.