Hoeveel moet een gezonde- alles er op en er aan - pas geboren baby wegen om een couveuse nodig te hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een couveuse is niks en doet niks, althans niet in de zin van het geven van een medische behandeling ; het is een glazen bak waarin de temperatuur en luchtvochtigheid geregeld kunnen worden en aangepast aan de behoefte van het kind, en bovendien stelt het door de doorzichtigheid de verpleging in staat het kind goed te kunnen observeren.

Een baby wordt pas in de couveuse verpleegd, wanneer hij of zij zichzelf nog niet warm genoeg kan houden voor een bedje, voortdurend geobserveerd moet worden en 'makkelijk toegankelijk' voor medische hulpmiddelen als infuusjes, bloeddrukmeters, saturatiemeters, beademingsapparatuur , monitoren en dergelijke.

Vroeger ging een baby van minder dan 5 pond standaard de couveuse in, en en grotere baby wanneer hij of zij ziek was of andere problemen had. Tegenwoordig kijken ze voornamelijk naar de algehele toestand van de baby. Maar ook kinderen van ruim over de 5 pond kunnen nog best in de couveuse verpleegd worden.

Naast de couveuse wordt tegenwoordig ook in toenemende mate gebruik gemaakt van het zogenaamde 'open bedje', een 'couveuse' zonder 'dak' die eveneens verwarmd wordt, maar de baby nog veel makkelijker bereikbaar maakt voor medische handelingen. Juist op tijd geboren zieke kinderen (die vaak juist veel zieker zijn dan kinderen die gezond maar alleen te vroeg zijn geboren) worden veel op deze 'open bedjes' verpleegd.

Op het moment dat een kindje zonder de intensieve zorg van de high care kan, gaat het over naar een normaal bedje op de medium care ('warme kamer'). Het gewicht kan daarbij variëren. Mijn kinderen gingen met resp. 2000 en 1800 gram de couveuse uit. Ik had ze zelfs met resp 2500 en 2200 gram thuis. Ook daarvoor kijken ze tegenwoordig meer naar de toestand van het kind dan naar het gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een gezonde alles er op en er aan baby heeft inprincipe geen couveuse nodig.
baby`s die te klein zijn en/of te vroeg geboren worden en/of zich zelf nog niet warm kunnen houden gaan in een couveuse.De couveuse is een "vervanging"van de baarmoeder.Daarin kunnen ze op de juiste lichaams temperatuur blijven en verder groeien en ontwikkelen tot dat ze het niet meer nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gezonde baby zal in de couveuse gaan als het gewicht te laag is om zichzelf warm te houden, als de longetjes nog wat extra moeten rijpen, als extra sondevoeding nodig is, als er een vermoeden bestaat dat het gewicht zal zakken, als er sprake van suikerziekte is..
Sommige ziekenhuizen hanteren standaard dat kindjes geboren voor de 37e week zowiezo even de couveuse in gaan.. en mijn eigen zoon was ruim 8 pond en 56 cm maar ging ook 2 nachtjes in het bakje omdat hij zwangerschapssuiker had meegekregen..