wat gebeurt er van slecht to erger. als ik te weinig water drinkt?

ik ben een jongen van 13 jaar en ik drink tussen de 300 en als ik heel veel dorst heb 1200 ml.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
gonna
11 jaar geleden
Heb ik ook en ik ben vele malen ouder dan jij en dan schijnt het nog erger te zijn als je tekort drinkt. Mn hele leven heb ik bijna nooit dorst. Ik dwing mezelf wat water te drinken, maar echt graag drinken doe ik niet. Is moeilijk. Gonna
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ophouden met tobben. Als je niet voortdurend dorst hebt of vaak ziek bent, heb je blijkbaar niet meer nodig. Ieder z'n evenwicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zo werkt dat niet stippel. Ouderen hebben ook vaak minder dorst maar juist net zoveel vocht nodig als anderen. Geen dorst hebben zegt niets over geen vocht nodig hebben.

Het beste antwoord

Om een gezonde hoeveelheid vocht binnen te krijgen moet je een lichte kleur urine hebben. Als je urine niet licht is drink je te weinig en dan kunnen je nieren niet goed je afvalstoffen verwijderen en dat is echt slecht. Geen dorst hebben betekent niet dat je genoeg drinkt, jij bent er waarschijnlijk (helaas) al aan gewend. Verder is dorst hebben geen signaal dat je moet drinken maar dat je al TE LAAT bent met drinken want dorst hebben is al het eerste symptoom van uitdroging.

Gewoon voortaan bij het opstaan al beginnen met 200 ml water of iets anders en dat regelmatig blijven doen. Zorg echt dat je richting de anderhalve liter per dag gaat.

Hieronder staat wat er gebeurt bij te weinig vocht en ook als je dit lang doet: Het lichaam kan op verschillende manieren laten weten dat de vochtbalans uit evenwicht is:

dorst;
hoofdpijn;
vermoeidheid en een slechte concentratie;
duizeligheid die verergert bij het opstaan;
verlies van eetlust;
brandend gevoel in de maag;
obstipatie;
weinig of donkere urine;
droge mond, gebarsten lippen, dik speeksel;
droge huid;
slechte adem;
opgeblazen uiterlijk;
warmtegevoeligheid, rood aangezicht;
krampen in armen en benen.

Op lange termijn kun je bij te weinig drinken een groter risico lopen op blaasontstekingen en nierproblemen. Een vochtverlies van vier tot zes procent van het lichaamsgewicht kan leiden tot hartproblemen en in het bijzonder een verhoogde hartslag om de verlaagde bloeddruk te compenseren. Verdere uitdroging (tien procent vochtverlies) is levensbedreigend.

Heel veel meer info kun je in de bron vinden:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is verstandig om meer vocht te drinken, als er een reden is dat dat niet lukt kun je misschien beter langs de huisarts om de oorzaak te vinden van waarom je zo weinig drinkt.

verder zijn tips, meloen eten, waterijsjes eten en dat soort dingen om toch (ongemerkt) meer vocht binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Concentratie verlies , slapjes , slaperig , of soms hyper opgewonden verward dat zijn de meest voorkomende vocht gebrek symptomen . Maar begrijp ons lichaam heeft veel vocht nodig om voedsel om tezetten in energie en om afval stoffen af te voeren . Anders ook harde ontlasting .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt vocht niet alleen uit drinken, als je geen lichamelijke klachten hebt krijg je voldoende vocht binnen. Bv een sinasappel of een toetje bevatten ook vocht.
Je lichaam geeft wel aan als het vocht te kort komt, door bv hoofdpijn of suf worden.

Jonge kinderen en ouderen mensen moeten wel beter opletten, kinderen herkennen de klachten niet en ouderen zijn door hun minste conditie sneller uitgedroogt en zullen ook soms de klachten niet aan te weinig drinken koppelen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Minste = mindere
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat alles vaak minder goed functioneert, door de hoge leeftijd en de mindere conditie en het lichaam minder goed in staat is te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ouder wordt gaan de nieren slechter werken, via de urine kan er daardoor teveel vocht verloren gaan. Lichamelijke klachten door te weinig drinken komen niet altijd per direct. Lange tijd te weinig drinken verhoogt o.a. de kans op nierproblemen.