Hoe schadelijk is sodium bromide?

Ik heb een vraag waar ik een beetje mee zit. Toen ik een jaar of 15 16 was had ik een bijbaantje waar je zakken van 50kg sodium bromide moest scheppen in potje van 2kg sodium bromide. Mijn vraag ik hoe schadelijk is dat voor je gezondheid aangezien je het wel inademt? Verhoogd het bijvoorbeeld de kans op kanker?

een jaar geleden
1.5K
Cryofiel
een jaar geleden
Hier wat informatie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumbromide
JanPrins
een jaar geleden
Ik heb het zelf opgezocht op Wikipedia, het is een soort zout. Niet schadelijk dus. Het wordt nog altijd gebruikt in slaapmiddelen.
tinus1969
een jaar geleden
@JanPerins dat is wel wat kort door de bocht. Grote hoeveelheden zijn wel schadelijk; NaBr is echter blijkbaar niet kankerverwekkend.
Cryofiel
een jaar geleden
@JanPrins, kaliumcyanide is ook een soort zout. Het is beter bekend als cyaankali. Zeer dodelijk. De redenatie "het is een soort zout, niet schadelijk dus" gaat duidelijk niet op.

Antwoorden (1)

In 1993 zijn resultaten van een onderzoek naar toediening van sodium bromide bij gezonde vrijwilligers gepubliceerd en daaruit bleek dat het zonder effect was. Tien jaar eerder was een vergelijkbaar onderzoek gedaan en werd ook geconstateerd dat het geen effect had. Alleen was er een kleine kans om na het innemen van een capsule een beetje misselijk te worden. Maar verder gebeurde er niets.
Op grond daarvan denk ik dat je wel mag constateren dat het mogelijk inademen van wat gruisstof van sodium bromide geen gevolgen zal hebben.
Amadea
een jaar geleden