wanneer is een wondje ontstoken? en kan het zijn de de pijn van de ontsteking verplaatst?

Gister tijdens de rugby op het natte gras, heb ik mijn duim met mijn eigen nagel open gehaald. het is maar een heel klein wondje, maar Het bloede en ik ben gewoon door gegaan zonder een pleister er op te doen. er is dus flink wat viezigheid in gekomen. die avond deed het wondje zelf heel veel pijn maar hij was al wel dicht gegroeid. Nu vandaag heb ik er nog steeds last van maar nu doet een stuk onder het wondje veel pijn als of ik spier pijn heb. maar ik kan me niet bedenken dat ik iets heb gedaan dat ik daar spierpijn kan hebben. kan het zijn dat dit met die ontsteking te maken heeft. het doet zeer als ik er opdruk en ook als ik het beweeg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe je duim in een bakje met lauw water en biotex, dat reinigt goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wondje groeit niet in een halve dag dicht. Wel kan de boel wat opzetten zodat de wond zichzelf dichtklemt (natuurlijke reactie van je lijf).

Antwoorden (2)

Een wond is sowieso altijd ontstoken. Een ontsteking is namelijk een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten.

Het gaat erom of het geinfecteerd met bacteriën is of niet. Ik zou sowieso naar de huisarts gaan als je zegt dat er vuil in zit. Of eventueel de wond openmaken en ontsmetten en open houden. Maar ik zou toch naar de huisarts gaan. (al zal hij waarschijnlijk hetzelfde doen en eventueel antibiotica geven)

Toegevoegd na 23 uur:
Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie. Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme (maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een wondje dat pijn doet is niet abnormaal.
een wondje waar de huid rood is en pijn doet is ontstoken.
als er vuil in zit en het al dicht gegroeid is, zal het weer open moeten. al het vuil moet er uit, dát houdt genezing tegen.
ook zal je een tetanus-injectie moeten krijgen tegen risico van infectie door de tetanus-bacterie .

antwoord

uit de gegevens maak ik op dat je wondje ontstoken is en vuil.
mijn advies is dat je morgen snel naar de huisarts gaat om de wond schoon te laten maken en voor een tetanus-injectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tetanusprik hangt nogal af van hoelang de vorige prik geleden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja @hippo dat is waar, maar eerst aangeven dat die injectie nodig is, lijkt me. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huisarts zal liever het zekere voor het onzekere nemen - weet je niet hoelang je laatste prik geleden was, dan wordt er meestal opnieuw geënt. Ben je in elk geval weer 10 jaar beschermd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt helemaal, ik heb me trouwens weleens afgevraagd, als het toch vrij makkelijk opnieuw wordt gegeven die injectie, waarom dan nog vragen wanneer de laatste was ?