Wat kost een second opinion bij de ggz?

Ik heb laatst een diagnose kregen waar ik het niet helemaal mee eens ben. Ik overweeg nu een second opinion bij een ander ggz instelling, maar dat wordt denk ik niet vergoed door mijn zorgverzekeraar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt altijd een andere deskundige raadplegen.
De vraag of een second opinion wordt vergoed is afhankelijk van de zorgverzekeraar:

"U heeft altijd het recht om een andere deskundige te raadplegen. Kijk voor de vergoeding van de kosten uw verzekeringspolis na of neem contact op met uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar zal veelal een tweede mening vergoeden wanneer er twijfel bestaat over de
diagnose of de behandeling bij ernstige ziekten. Het hangt van uw persoonlijke omstandigheden af hoe vaak u recht heeft op vergoeding van een tweede mening. '
aldus http://zoeken.npcf.nl/app/answers/detail/a_id/385

Ik heb bij een paar zorgverzekeraars op de site gekeken en daar lijkt die second opinion vergoed te worden, uit de basisverzekering.

Bij CZ bijv. is het gratis. Daar is op de site te lezen:

"U hoeft niet ernstig ziek te zijn om van deze gratis dienst gebruik te maken. Een second opinion is een patiëntenrecht. Als u belt met CZ Zorgservice, krijgt u een deskundig medewerker aan de lijn. Deze kan u uitleggen hoe u een second opinion kunt regelen. CZ kan u ook een second opinion aanbieden van een topspecialist."
(Zie voor details/voorwaarden/procedure de site)

Bij Zilveren Kruis Achmea ook:
"Ook een second opinion vraagt u eenvoudig aan via Zorgbemiddeling van Achmea. U beslist zelf bij welk ziekenhuis u een second opinion wilt, waar ook in Nederland. Achmea Zorgbemiddeling regelt het voor u, mits u een verwijzing van uw huisarts of specialist heeft.

De zorgbemiddeling van Achmea is voor alle klanten van Achmea kosteloos. De vergoeding van eventuele kosten voor een medische behandeling is uiteraard afhankelijk van uw zorgverzekering. De zorgbemiddelaars van Achmea informeren altijd bij uw zorgverzekeraar hoe dit precies zit. Zij houden hiermee rekening bij hun bemiddeling."
(Zie voor details/voorwaarden/procedure de site)

Bij Univé ook gratis.
(Zie voor details/voorwaarden/procedure de site)

Ik zou zeggen: zoek de site van je zorgverzekeraar op, zet 'second opinion' in de zoekfunctie en kijk welke voorwaarden men stelt aan dit patiëntenrecht.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt! Het kon niet duidelijker!