Hoe krijg je van je zorgverzekeraar een overzicht van de declaraties die zorgverleners hebben ingediend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Die kan je opvragen (schriftelijk of per e-mail) of via de website (als de zorgverlener dit aanbiedt). Ik zit zelf bij CZ en kan voor elk gezinslid zien wat er gedeclareerd is, door wie en voor hoeveel geld.

Ik vind zoiets ook verstandig, want zo krijg je inzicht in de kosten. Dat wordt alleen maar belangrijker als je zelf een deel moet betalen of eerst het eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel een nadeel dat jongeren niet meer naar de huisarts kunnen zonder dat de ouders het kunnen zien.
Gaf hier op gv wel eens het advies: ga maar naar je huisarts die heeft beroeps geheim. Maar CZ geeft het bezoek wel door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat komt omdat je bij de polis van je ouders op staat. Als je zelf verzekeringsnemer wordt komt de post op jou naam te staan en zien hun je declaraties niet. Dan wordt je ook zelf juridisch verantwoordelijk voor je polis en betaal je ook je eigen premie. Kan vanaf 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rekening wordt doorgegeven, de reden van het bezoek en wat besproken is met de arts is niet in te zien. De rekening werd natuurlijk altijd al gedeclareerd, maar is via internet natuurlijk wel makkelijker te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee maar let er wel op, als je een overzicht krijgt van je zorgverzekeraar, dan staan daar vaak de kosten op vermeld , in verband met het wettelijk eigen risico, en dan kunnen ook medicijnen zijn waarvan een deel bij naam mag worden genoemd en een deel niet (ivm privacywetgeving)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je als ouder ziet dat je kind naar de huisarts is geweest dan ga je toch vragen waarom. Ik kan me gezinnen voorstellen waarin dit problemen kan geven. Denk aan een meisje van 16 wat de pil wil, maar pa en ma mogen het niet weten.............dat gaat niet meer lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen kosten voor de huisarts, ik krijg voor mezelf ook nooit brieven dat ik naar de huisarts ben geweest en medicijnen voor kinderen gaan daar ook niet van af. Ik zou er NOOIT achter komen als mijn minderjarige kinderen naar de huisarts gaan en bijv de pil krijgen. Waarom jullie wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overzicht op internet, daar staat het in iedergeval bij CZ.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je naar de huisarts bent geweest EN dat je kind naar de huisarts is geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, alles wat er aan kosten gemaakt wordt staat erop,
Datum, dan bv huisarts, bedrag en dan wie de rekening betaald, zorgverzekeraar of jij zelf.
Voor kinderen boven de 16 is er wel de verrichting onleesbaar, maar wanneer de huisarts bezocht is kan je zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ohra is dat niet en daar ben ik maar blij om. De huisarts gaat niet eens van je eigen risico af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee huisarts gaat bij niemand van het eigen risico af, maar wordt wel betaalt. Huisartsen krijgen elk kwartaal een vergoeding van ongeveer 15 euro, per patiënt, daar merk je niets van want ook dat betaalt de zorgverzekeraar, maar is op het overzicht wel te zien.
Op zich prima, het maakt je bewust van de kosten, alleen het maakt het advies geven aan jongeren van, ga maar naar je huisarts, die heeft beroeps geheim, je ouders komen dat niet te weten, wel twijfelachtig.