wat wil je ermee bereiken?
dat hij/zij stopt met drinken?

bij alle verslavingen werkt `t bijna allemaal hetzelfde. neem de meest gangbare en zeer verslavende stof, nicotine.
Ga naast iemand staan die rookt en zeg bij elke sigaret, Waarom rook je? En die sigaret stinkt. Wist je dat je daar sacherijnig van wordt. Ook zie je er slechter uit dan voordat je nog rookte. En je conditie gaat ook flink achteruit. Waarom rook je eigenlijk? wil je graag ziek worden? Hoest jij ook elke ochtend bij het opstaan?

Wedden dat die persoon boos/geïrriteerd/geagiteerd wordt.
Meestal werkt dit dan ook averechts.

Wil je dus echt iemand helpen en een steentje bij willen dragen in het stoppen, dan helpt het alleen als jij je grenzen aangeeft.
Mensen gebruiken drugs (of welke verslaving dan ook) om onder een ander probleem uit te komen.

De meeste mensen die verslaafd zijn weten dit inderdaad zelf ook. Hun probleem is niet de verslaving maar het onderliggende probleem. alleen zij kunnen dit aanpakken.

jij kan alleen je grenzen aangeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat niet kan. Omdat ze zolang ze willen drinken blijven ontkennen.

Ze zullen het pas beseffen als de wil er is om ervan af te komen.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje lastige vraag , ik zal eerst proberen om die persoon duidelijk te maken wat ie kwijt is of kwijt kan raken : werk , gezin , huis ed , en daarna dat die persoon hulp moet aanvaarden om beter te worden, en dat jij en ik denk ook andere mensen voor de persoon klaarstaan om te helpen waar jullie kunnen, succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"steel "zijn drankvoorraadje
Effe serieus ook al zou iemand beseffen dat hij alcoholist is dat wil niet zeggen dat ie dan stop.
en de meeste weten het eigenlijk al wel
dus er valt niets te laten beseffen
alleen maar het topic bespreekbaar maken
13 jaar geleden
De persoon confronteren met het probleem. Door idd bijvoorbeeld hem of haar bij jou te laten overnachten waar geen alcohol is en kijken wat de persoon doet. Vooral al zijn of haar spullen controleren want als ze echt verslaafd zijn zullen ze het verstoppen en stiekem drinken. Zodra je ze hiermee confronteert moeten ze wel inzien dat het zo is. Je weet pas wat je hebt als het er niet meer is. Zo dus ook met de alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel moeilijk. Ze noemen alcoholisme niet voor niets de ziekte van de ontkenning. Wat het zo moeilijk maakt zijn de afkickverschijnselen die je alleen kunt tegengaan door weer te drinken. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel die heel moeilijk te doorbreken kan zijn. Daarbij komt ook: waarom drinkt iemand, want niemand wil alcoholist worden of zijn. Misschien is het wijsheid eerst iets anders bespreekbaar te maken (mogelijke oorzaak) en dan voorzichtig de link met alcohol te leggen. Iemand rechtstreeks aanspreken op alcoholmisbruik heeft vaak een averechts effect en je loopt het risico dat men het contact met je gaat vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Jellinek kliniek of huisarts folders halen met informatie over alcohol en alcohol verslaving.

In de folders staat meestal een omschrijving van stadia van verslaving en kenmerken.

Hopelijk herkend de 'gebruiker' zich in de omschrijving en is hij/zij bereid om zich te laten behandelen.

(Alcohol) verslaving is niet alleen een probleem voor de gebruiker maar ook voor zijn/haar direkte omgeving. Hem/haar hierop wijzen heeft meestal meer impact dan op de gevolgen voor de persoon zelf.