Om fatsoenlijk antwoord te geven aan deze vraag mag je gerust een hele boek hierover schrijven, want zoals je vraag gesteld is, is dat écht te breed.

Maar hey, je verdient toch een antwoord!

De manier waarop hormonen hun effect uitoefenen in een paar zinnen gaat als volgt: een hormoon wordt eerst geproduceerd ("gesynthetiseerd") en komt in het bloed terecht (de hormoon wordt "gesecreteerd") De hormoon bereikt uiteindelijk zijn doelcel (dat is dus op cellulair niveau) en dan bindt zich aan specifieke receptoren in of op de cel (dat is moleculair niveau, maar dan in of op de cel, afhankelijk van waar de receptor zich bevindt)
Op het moment dat een hormoon zich heeft gebonden aan zijn receptor, volgt binnen de doelcel (en eventueel andere cellen) een cascade van biochemische reacties die het signaal (de 'boodschap' wij wijze van spreken) van de hormoon sterken (dat noemen wij "amplificeren") Dat verklaart overigens dat een buitengewoon kleine hoeveelheid hormoon een enorm sterk effect kan hebben in ons lichaam.
De laatste stap is dat de hormoon, nadat haar werk heeft gedaan, afgebroken wordt, anders zou je lichaam overreageren. Dat gebeurt vaak binnen relatief korte tijd, maar verschillende soorten hormonen blijven langer actief.

Dat is een sterk vereenvoudigde versie van hoe het in zijn werk gaat, en per geval is het mechanisme net even anders. Sommige hormonen doen hun werk in één stap, sommige hormonen reguleren de productie van andere hormonen die op hun beurt weer iets anders reguleren of zelfs afremmen...

Check ff de Wiki artikel voor een wat uitgebreidere uitleg.